söndag 18 november 2012

Radidadidej

Dag nr. 3 på min fiskehelg är över.
En dag som började med ett fruktansvärt disigt och tråkigt väder. Med en iskall vind som snabbt kröp under kläderna och en bråkig sjö.
Lyckades lura två smågösar på bottendunk men de var sega som sirap.
Inte det minsta på humör.
Men framåt förmiddagen ändrade sig förutsättningarna ganska rejält.
Solen bröt igenom och vinden mojnade.
Det brukar ju alltid blåsa upp när finvädret kommer annars men idag blev det kanonväder!
Så fint väder så t.o.m farsan och Martin kom ut på sjön för att göra mig sällskap.

Nu ändrade jag raskt taktik.
Hoppades på att väderväxlingen skulle sätta fart på gösarna och övergick till pelagiskt prickskytte istället.
Bra val av Svensson!
Lurade först upp en 3-kilos och sen en 4:a.
Fiskar som högg bra och kämpade tappert. Båda två simmade på ca 8 meter.
Hur kul som helst!
Tyvärr fick jag även en gädda i 5-kilos klassen som totalt demolerade min för stunden bästa jigg :-(
Vilket otroligt kasst foto!
Men det är inte så lätt när man är ensam i båten.
Bilden visar 3-kilosen. Batterierna i kameran gav upp efter det så jag fick använda mobilen till de andra korten.
Under eftermiddagen steg ekona upp till 4-4,5 meter.
Solen väckte dom nog till liv och nu var det full jakt.
Men samtidigt blev det väldigt svårt när de gick så grunt. Dels skyggade dom för båten och dels var de i ständig rörelse så det var svårt att parkera över dom.
Jag hann tappa två fiskar som kändes lite finare.
Sen var huggruschen över.
4-kilosen simmar nöjt tillbaka.Tack för den här gången!

Farsan bottendunkade hela dagen och lyckades få två mindre gösar + nån gädda.
Martin pricksköt även han men lyckades inte hitta riktigt rätt idag.
Men vi var nog nöjda allihop ändå.
Att få tillbringa en sån härlig höstdag på sjön hör inte till vanligheterna.
Inte i november!
Tjipp//Micke

2 kommentarer:

  1. Kul självförtroendet tillbaka fortsätt så !

    SvaraRadera
  2. Jajamen!
    Det svänger snabbt i fisket:-)
    Mvh Micke

    SvaraRadera