torsdag 26 april 2012

Uppdateringar

Sitter och planerar lite.....ja faktiskt gör jag det ibland.
Det är så mycket fiske man vill hinna med men tiden är lite begränsad som ni vet.
För att hinna med mer fiske har en större motor införskaffats!
Skämt åtsido men en 30-hästars gammal Mariner har skaffats och provats på Quintrexen.

25 knop blev den nya toppfarten med mig ensam i båten.
Kan ju avslöja att det är lite spännande att studsa fram i en 3,90 lång aluminiumburk i de farterna.
Hur kul som helst!
23 knop med både mig och Mattias + fullutrustad båt. 19 knop på 3/4 gas, helt ok.
Men...jodå det finns ett men även här.
15-hästaren som satt på förut är en helt underbar motor som faktiskt går mycket bättre. Som man kan trolla med och leta efter pelagiska ekon med hur länge som helst.
30-hästaren spottar och fnyser vid låga varv. Ryker och surar igen.
Får se hur jag löser det. Självklart skulle en 4-taktare lösa de problemen men då kommer vi till nästa men.
Pengarna räcker helt enkelt inte till eftersom renoveringen av huset inte är klart ännu.
Just nu har jag tre båtar, minst en för mycket.
MEN jag har så svårt för att sälja nån av dom:(
Har lite att fundera på här....

Även en ny elmotor är beställd, på tiden egentligen.
Min gamla Minn Kota har hängt med i elva år nu och gör det med äran i behåll. Men den har egentligen alltid varit för liten.
En Traxxis 55:a kommer så småningom hamna på akterspegeln istället.

Min lilla trailer genomgår just nu en ordentlig uppdatering.
Det är en äldre Fogelsta 6oo kilos som bromsarna krånglat en del på. Påskjuten är antagligen lite sliten.
Men efter kontakt med bilprovningen kommer den nu att reggas om till en obromsad EU-trailer istället.
Hela kärran har rivits ner, tvättats och bättrats och är nu på väg ihop igen.
Kommer att lägga ut lite bilder på den senare och även berätta om hur modifiringarna gjorts och om hur omregistreringen gått.
Lite nya gäddvapen har oxå köpts eller modifierats.
En kväll vid piren i Edane där jag gick fram och tillbaka och testade betenas gång i vattnet gav mig en massa dumma ideér.
Snart är det helg, då ska teorierna testas!
Tjipp//Micke


2 kommentarer:

  1. Tjena Micke

    Jag skall åxå testa till helgen va in till Martin idag och hade med mig lite krafs ut ur affären ,nu i kväll har jag knåpat ihop ett superbete???? ser ut som en panka med en död kråka i släp!!!om inte annat så skrattar väl gäddorna ihjäl sig.

    Per-Erik

    SvaraRadera
  2. Hmm...tror inte kråka fungerar tyvärr.
    Om det hade varit en gräsand däremot!
    Mvh Micke

    SvaraRadera