onsdag 16 juli 2014

Jag hatar gäddor....

Full satsning idag.
3 båtar stävade ut i skaplig tid på morgonen med målet att hitta storgösen.
Men allt eftersom timmarna gick sjönk modet på oss samtliga. Det var kraftigt dåligt med ekon och de få man kunde släppa på undvek både jigg och båt. Nerverna sattes på hårda prov idag och först vid 12.30 tiden lyckades jag hitta min första gös. En mindre fisk på ca 3,5 kg.
Martin lyckades bättre och fick en fin gös på 5,3 strax innan.
Den 3:de båten fick gå tomhänt idag.

Men gäddorna var desto mer på bettet!
Precis när kameran skulle smälla av fotot via självutlösaren, vred sig gäddan ur mitt grepp och landade på durken. Slog ut min kaffekopp och försökte bita mig i ena foten (jag var barfota). Gäddan ringlade sig som en ål över durken och innan jag fick tag i den var hela golvet täckt med snorhalt och illaluktande gäddslem. Tror det får bli ett fotbad i kväll.

Men med på bild skulle den!
Den blängde surt på mig när jag släppte ner den i vattnet. Låg kvar i ytan, liksom funderande på om den skulle hoppa upp och bita mig i näsan. Men till slut bestämde den sig för att återvända ner till djupare domäner.

Se bara hur det blir!
Flätlinan ihoptrasslad med både fluorocarbontafs och stingertafs. Virad flera varv runt jiggskallen. Jiggkroken sned och jiggkroppen brutalt misshandlad.
Suck...Jag hatar gäddor. Dessutom fick jag knyta om FC-tafsen 4 gånger efter de elaka gäddornas påhälsningar.
Det var ytterst nära att gäddantalet blev tvåsiffrigt i min båt idag. Snubblande nära....
Tur att jag avbröt i tid!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar