tisdag 8 juli 2014

Äckligt varmt, hagel och vansinniga gösar

Igår gjorde jag en kort eftermiddagstur efter att dagens "måsten" var klara.
3 timmar och en gös var allt jag hann innan åskan rullade in rakt över sjön och jagade in mig till land.
Väderprognosen för idag lovade att åskan skulle dra förbi inatt. Vindarna skulle vara skapliga och det skulle bli mulet med inslag av lite regn. Perfekt gösväder enligt min mening!
Kom ut lite senare på sjön än tänkt men det gjorde inget.
Gösarna väntade tålmodigt på mig (?) och slukade jiggen så fort den närmade sig.

En riktigt svartmuskig hane. Det är inte så ofta jag lyckas få så stora hanfiskar. Vägde in på 5,3 kg.

Stundtals var det så mycket betesfisk att det var omöjligt att fiska i området!
Gösekon försvann rakt in i gröten, man såg bara förvarningen och man såg definitivt inte jiggen.
Mitt mulna väder och regn kom inte. Istället blev det nästan vindstilla och olidligt hett.
Så hett att till och med brallorna åkte av och det mina vänner, det är inte vanligt.
Gösarna blev också betydligt svårare att parkera över och under ett par tre timmar lyckades jag inte stanna över en enda fisk.

Men efter att en välbehövlig fläktande bris kom in över sjön och krusade vattenytan gick det åter igen att lura nån till hugg.

Hmm....Det börjar bli mycket halvnaket här nu.
Snart är nog den här bloggen barnförbjuden....
Helt plötsligt, när jag satt där i mina kallingar och viftade på tårna blev det kolsvart. Totalt tvärmörkt! Sekunden efter kom en rejäl hagelskur. Den var jag inte riktigt beredd på. Efter det började det mullra oroväckande runt sjön.

Jigg of the day!
Idag spelade det ingen roll vilken färg det var på jiggen, bara den inte var för stor.
Däremot var det tvunget att ha en fluga på stingerkroken! Jajamen, dagens sanning....
De här monstren envisades att bita mig hela dagen så jag hade båten full av "gösgodis". Provade även med en fläckfluga men det fick jag bara gädda på.....

Åskan närmade sig men en fin avslutningsfisk hanns ändå med.
Blev också dagens största med sina 6,3 välpumpade kilon.
Ibland är gösfiske riktigt roligt!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar