söndag 27 januari 2013

MR.GÄÄÄDDA!

Jag säger det med en gång...Det här hör inte till vanligheterna!
Jag blev Mr.Gädda idag. Blev gäddkung. Blev tamejfan till och med gäddprins!
Det hör absolut inte till vanligheterna.
Så här brukar det se ut: Mattias poserande med en fin gädda.
Men gäddan på bilden råkar vara min.....alla gäddorna idag var mina.
Det hör definitivt inte till vanligheterna!
-Varför nappar det så dåligt? tycks Mattias undra.
Med all rätt, det var väldigt trögt idag. Fallande barometertryck och snöyra bidrog säkert men det brydde vi oss inte om. Vi var fiskesugna.
Men till slut satt där i alla fall en gös!
4,86 kg och 85 cm lång. Kort därefter tappade brorsan en alldeles under iskanten.
Synd, den såg oxå fin ut. Kanske något mindre.
Hmm, i hans rad med spön var det två gösar som hälsade på. 50 meter därifrån, där min rad stod, var det bara gäddor......Det är inte rättvist!
Men vi hade även flera bomhugg, i båda spöraderna som faktiskt misstänktes vara gös.
Både gösarna och gäddorna var som sagt "pilliga" idag.
Ismetevippan "Tvestjärten" in action!
Släpp ner betesfisken till önskat djup och knyt sedan fast en gummisnodd.
Häng snodden över vippans båda buntband.
Färdigt!
Nu är det bara att invänta hugget :-)
Notera även själva vipphållaren. Det är en prototyp som Mattias snickrar lite på.
Ser klart intressant ut så det kan bli en "fortsättning följer" om den här.
Men nu ska jag glömma den här helgen och blicka framåt mot nästa tur.
Då ska jag också fiska gös!
Tjipp//Micke

2 kommentarer:

  1. Tyckte du gjorde helt rätt Micke !! Gädda gädda gädda.......

    Team PILF !

    SvaraRadera
  2. Fel fel fel!!
    Gädda är för nybörjare :-)
    Gösen är en betydligt svårare utmanare på ismete.
    Men jag får väl erkänna att stor gädda är både kul och lite svårare.
    Mvh Micke

    SvaraRadera