torsdag 24 januari 2013

En gång i tiden....

Nöjde man sig med att sträcka ut sig i solen och slött betrakta sitt röd/vita bullflöte som guppade på ytan.
I hopp om att masken på den lite rostiga kroken skulle locka nån abborre till hugg.
Men det var länge sen nu....
Sedan fiskeintresset verkligen tog ett hårt tag om ens själ har utrustningen vuxit markant, på både gott och ont.
Någonting som slagit mig är att även hjälpmedlen börjar bli många.
Jag menar, för att vi ska kunna utöva vårt största intresse behövs egentligen bara ett spö och en låda med beten.
Eller hur?
Men vi har båtar, flytringar, nappalarm, ekolod, spöställningar, djupriggar, GPS:er, smarta elmotorer, autopiloter, paravaner, motorisborrar, m.m. m.m.
Ja listan över hjälpmedel kan göras hur lång som helst och de kan kosta hur mycket som helst, många gånger ofantligt mycker mer än vad själva fiskeutrustningen kostar.
Men.....och det här är viktigt: För att verkligen kunna få ut ditt bästa av fisket, behövs hjälpmedlen.
Sen är det ju väldigt roligt med mycket grejer också!

Kameran har faktiskt blivit ett viktigt hjälpmedel för mig.
Jag fiskar för glädjens skull. För upplevelsens, utmaningens och äventyrets skull. För de roliga minnenans skull.
Jag fiskar inte för att få mat.
Därför har kameran blivit ett viktigt hjälpmedel. Jag anser nämligen att ett foto ger mig så mycket mer i form av minnen, historier, o.s.v. än vad en fisk i frysen ger.
Så därför har jag nu införskaffat mig en bättre kamera!
Har tagit steget från kompaktkamerornas enkla värld in i systemkamerornas mer komplicerade, men samtidigt mer utvecklande sfär.
Jag kommer nog aldrig att bli en duktig fotograf men en bra kamera kanske hjälper mig på vägen :-)
Mitt val föll, efter mycket velande, på en Pentax K-30.
Mest för att det är den enda kameran i den lägre prisklassen som är väderskyddad men den har även fått fina recensioner.
Så nu har mina hjälpmedel blivit ännu fler!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar