fredag 29 juli 2011

Ny lillbåt....Oj oj oj

Nu har man ställt till det för sig igen.....
Det blev en plåtbalja den här gången.

Vi har ju bedrivit vårt vertikalfiske och fiske på småsjöar med en Sahla 465. En väldigt bra båt, stadig och rejält med innerutrymme. Men i takt med att mer och mer utrustning hamnat i och på båten har vikten bara ökat. Mina senaste önskemål om främre kastdäck och frontmonterad elmotor skulle öka vikten ännu mer.
Tankarna var först köpa att en ny motor, en 30 hk 4-taktare. Men då hade vikten verkligen skenat iväg.
Vi drar ju våran lillbåt lite överallt och fiskar på många konstiga ställen. Ställen som saknar ordentliga ramper och där det kanske sjösätts på badplatser och liknande.
Mycket av det här fisket har vi fått avstå ifrån då Sahlan helt enkelt har varit för tung.


Så det blev en Quintrex 390. Utrustad med främre och bakre kastdäck, batterifäste fram och lite annat bjäfs.
Min gamla motor, Mariner 15 - hästaren får tjänstgöra ett tag till, åtminstone tills ekonomin återhämtat sig lite.
Jag ville ha en båt som var liten och lätt, men ändå förhållandevis stadig. En båt som skulle gå billigt och bra med en 15-hästare. En båt som ena dagen ska fungera som en fiskemaskin, med bekväma stolar och hela köret. För att andra dagen enkelt ska kunna göras om till badbåt då mina döttrar ska ut på sjön.
Jag hoppas båten uppfyller dom kriterierna och viktigast av allt: Att den funkar bra till fisket.
Provkörde den sent i går kväll och kan väl bara säga att körupplevelsen var "speciell"!
Tjipp//Micke



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar