söndag 3 juli 2011

Glafsfjorden idag

I fredags gjorde jag en kort tur på fjorden. Lagom uppladdning innan det var dags att åka till Ekenästräffen.
Eftersom jag var ensam i båten passade jag på att öva lite på det pelagiska vertikalfisket.
Pricksköt på flera ekon men det är svårt att få dom att ta!
Dels är det lite trixigt med själva båtkörningen och dels är det svårt att bibehålla gösarnas nyfikenhet utan att skrämma dom.

Här är min första gös tagen på riktat pelagiskt fiske!
En väldigt spännande metod men det tar på nerverna!
Sänkte jiggen mot ett eko på 5 meter....Gösen följde efter en bra stund innan den gav upp och dök. Släppte då jiggen en meter nedåt och då dök det plötsligt upp ett nytt eko som steg från botten på 9 meter. Den steg snabbt rakt upp de 3 metrarna och klippte till så hårt att det blev ett par meter löslina. Mothugget var nog det sämsta jag nånsin gjort med tanke på all löslina men den satt ändå.
Fick ännu en och tappade fyra innan det var dags att ge sig.


Mattias tar skydd mot vattenstänket som blir när en vrålande 15-hästare obarmhärtigt pressar båten genom vågorna!
Vi gjorde en eftermiddagstur idag.
Åkte till samma ställe som jag var i fredags men tyckte det blåste lite för mycket så vi uppsökte lite lä.
Målet för dagen var att testa Mattias egenhändigt knutna gösflugor och att öva mer på det pelagiska.
Flugorna rörde sig väldigt fint i vattnet men det var bara abborrar som drog i stjärtarna på dom.
Vi fick ingen gös alls idag, bara abborrar och en ordentlig gädda som ni ser längre ner på sidan.
Gäddan hade ett rejält huvud och var bred över ryggen men pressade bara vågen till knappt sju kilo. Men det blev en härlig fight!
Flugorna ska testas mer, är övertygad om att de ska funka.
Det ska även det pelagiska fisket för det är verkligen en nervkittlande fiskemetod.
Det måste ni prova!
Tjipp//Micke



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar