söndag 14 augusti 2011

Rapportdags

Nyduschad, mätt och belåten, dags för rapporten.
Det blev en bra kväll. Det regnade och blåste mycket mindre än vad jag räknat med och det var ganska varmt i luften.
Började med vertikaljigg men jag hade svårt att hitta huggvillig fisk.
Sadlade om till trolling och la ut mina fyra spön. Efter en halvtimme kom första gösen. Efter det nappade det ganska bra i ca 45 minuter men väldigt många var bara ryck och släpp.
Fick upp tre gösar. Inga monster men respektabla fiskar mellan 2 och 3 kg. Den största, uppskattningsvis 4 kg, tappade jag två meter bakom motorn.
Kom på att jag glömt att fota och rotar fram telefonen under alla regnkläder för att vara redo.
Men vad händer?
Jo då tar gäddorna över!
Drar 8 stycken på raken. Sen är den huggperioden över.
Det var hektiska 45 minuter.
Kvällens minsta gädda men lika glupsk ändå.
Största gäddan var väl på en 5 kg, annars var det smått.


Efter att huggperioden avtagit körde jag över det heta området sakta med elmotorn och jiggade.
"Skam den som ger sig!" Som den impotente sa när han använde skohornet för att lirka in den.
Till slut lyckades jag få en gös på jigg. Pelagiskt dessutom!
Klockan började bli mycket så som avslutning trollade jag mig tillbaka mot rampen men det gav bara ytterligare två gäddor.
Nu blir det lugnt med fisket ett tag!
I morgon börjar allvaret, semestern är slut och den grå vardagen tar över igen.
Hårda bud!
Tjipp//Micke




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar