söndag 14 maj 2017

Vänern Pike Open ----- De bästa har korats!

Vår-upplagan av tävlingen VPO blev återigen en mycket trevlig tillställning.
Den här gången var det hela 26 lag föranmälda men tyvärr kunde bara 23 stycken genomföra tävlingen. Men det är kul att antal lag hela tiden ökar :-).

I år var fisket svårt och ganska knepigt.
Den här våren har ju varit minst sagt speciell och jag tror det har ställt till det en del.
Jag och Mattias hade egentligen en ganska kass plan. Vi hade två platser förbestämda, resten fick liksom lösa sig av sig självt.....Vårfisket för oss har ju blivit totalt misär på grund av sjukdom och vi åkte till Grums enbart för att ha en allmänt trevlig dag och det hade vi :-).

Första platsen gav bara några för små gäddor.
Däremot levererade den andra platsen ett par godkända med den här på exakt 100 cm i topp.
Mattias fiskade grymt bra.
Det ska ärligt erkännas att han tog dagens samtliga gäddor! Själv tappade jag mina....
Men jag körde båten bra!
Till slut och ganska långt in på eftermiddagen när hoppet börjat svikta en aning, lyckades vi knipa vår tredje godkända för dagen och vi kunde åka in med "fullt papper" vilket kändes otroligt skönt.

De helt outstanding vinnarna!
Team Sjönöd med Rickie Håfström, Jonas Hed och Mattias Epperlein sopade banan med oss övriga i startfältet. Dels tog de rekord i total längd under tävlingens relativt korta historia och dels bröt Mattias upp tävlingens hittills tyngsta fisk.
En magnifik pjäs på ca 12 kg.
Bilder och exakt längd/vikt kommer så småningom upp på Grums trollingklubbs hemsida.
Ett stoort grattis från oss Fiskebröder!

Tvåa kom Team Bofab med Mogge och Ånkar.
De här har haft topplaceringar i samtliga Vänern Pike Open nu och bara det är en bedrift!

Trea kom faktiskt vi.
Fråga oss inte hur det gick till men självklart är vi mer än nöjda med det!

Ett stort tack till Grums trollingklubb för ett bra arrangemang och tack till alla medtävlanden för att ni gör dessa tävlingar så jäkla trevliga!

Idag blev det några timmars gäddtrolling.
Har lite nya grejer att testa, bl.a. två nya spön som min kära sambo köpt till mig i födelsedagspresent.
Mina numer urgamla trollingspön funkar förvisso men eftersom det blir mer gäddtrolling nu, med större wobbler och spöparavaner, behövde jag lite styvare spön.
De nya spöna heter Open Water och kommer från I-Fish. Längden är 7 fot.
Fick bara 4 mindre gäddor idag men de var en ren fröjd att pumpa in, trots spöparavaner hängandes på linan.
Ska givetvis testa spöna mer men än så länge är jag väldigt nöjd med dom.

Testade även djupriggsfästena jag gjort och lite olika spöhållaralternativ.
Men här kände jag mig inte riktigt nöjd så det får bli lite mer grejande.

Ha dä gött!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar