söndag 3 april 2016

Kustfiske

Igår åkte jag, Sebastian Ekbom och Rikard Nilsson ner till västkusten för lite kombinerat fiske i form av spinnfiske efter havsöring och bottenmete.
Väl där nere och efter en lite bänglig sjösättning av båt "pga väldigt lågt vattenstånd så ville inte båten gå av trailern då aktern ställde sej på botten" så åkte vi ut i en mycket kall vind och spöregn, vädernissarna hade tydligen ljugit om vädret som dom brukar göra.
Vi började med spinnfiske efter havsöring och nötte på i det tråkiga vädret utan framgång och efter ett par timmar så tog vi lite lä av en bergvägg och började med bottemete vilket jag tycker är riktigt skoj.
Men fisket var segt även på den metoden men det kom ett och annat srönapp allteftersom vi drev fram längst berget


Rikard drog på den första fisken som vi med glädje såg att det var en randig Sjökock! äntligen så fick jag se en sån i verkligheten också :)


Annars så var det dom lite vanliga fiskarterna som nappade såsom skäddor, rötsimpor och torsk men tyvärr ingen bergsgylta som jag har längtat efter att få känna på deras styrka igen.
När vi hade legat i lä ett tag så började vi att sadla om för havsöringen.
Vi letade upp en vik som såg riktigt fin ut och spinnspöna åkte fram.


Och efter några kast så helt plötsligt så spirrade det till i min spötopp och en havsöring blev landad, även om man kanske behöver ett förstorningsglas för att artbestämma den så var det iaf rätt art, den vi var ute efer! och humöret var på topp men tyvärr så var det den enda som vill e bita ordentligt och efter en tappade och en följare så blev det inget mer och det var dax att plocka ihop.


Dagens höjdpunkt var Rikards randiga sjökock, en mycket vacker fisk med dess otroliga färger!
Trots det lite tråkiga vädret så hade vi en riktigt skoj dag på saltvattnet och jag längtr redan tillbaka.
Tack Sebastian och Rikard för en trevlig dag!!!

//Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar