torsdag 24 september 2015

Små saker man blir glad av

Ibland behövs det inte så mycket för att man ska bli lycklig som ett barn på julafton.

Den här tången från BFT till exempel.
Köpte den i våras och har använt den flitigt. Spetsen har en pigg för att öppna fjäderringar med och den funkar även till riktigt små ringar. Längre in finns en specialare för att klämma ihop låshylsor vid tafstillverkning som också fungerar väldigt bra men det absolut bästa är avbitaren. Den klipper de tunnaste flätlinorna utan några som helst problem. Helt perfekt! Ett mycket mångsidigt verktyg som heller inte är alltför dyrt, kostar 149:- på Böjda Spön.

Den rosa Pigen jag köpte tidigare var ju värdelös....
Men den här blå var riktigt bra!
Åkte ner till båthamnen härom kvällen för att testa hur den gick i vattnet med min riggning av krokarna. Släppte i den och gick längs med bryggan för att kolla gången.
PANG! Plötsligt kom en liten gädda skjuten som ur en kanon och våldsattackerade jiggen.
Gissa om jag blev paff? Höll nästan på att tappa spöt!
Vilken bra jigg......

Veckans höjdpunkt hittills!
Fick tips om att Lundgrens sålde ut några Shimano Citica 201D för ynka 800 spänn, inklusive lina!
Självklart fick det bli en beställning.
Har lillebror, en 201E på ena vertikalspöt sedan tidigare och har varit mycket nöjd med den rullen.

Och den här går som en gud.....Väldigt mjukt och tyst.
Linan jag beställde visade sig vara slut så det fick bli Tuf Line 0,28 istället. En lina jag aldrig testat förut men som faktiskt verkar vara riktigt trevlig. Väldigt mjuk och följsam + extremt tyst för att vara en flätlina. Men det är lite tidigt för att dra några ordentliga slutsatser.
Om det berodde på att min lina var slut eller för att jag var ny kund vet jag inte men jag blev något snopen när det låg en keps med i paketet.
Jag menar....Det var ju ingen stororder precis....
Men det är just sånt här som gör en glad :-)

Den nya rullen hamnade på mitt tidigare "gäddvertikalspö" som är ett Gunki Saburau Yama.
Och jäklar vilken skön kombo det blev!
Spöt är klassat 30-80 gram men ändå har jag utan problem kastat allt från popper, spinnare, mindre abborrjiggar till gäddjiggar runt 20 cm, i klass med Pigen ovanför. Den rappa klingan skjuter iväg allt i kastlängder som åtminstone räcker gott för mig.
Det blev helt enkelt ett väldigt bra allround-set.

Sådant blir man glad av!

Tjipp//Micke





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar