måndag 3 mars 2014

Vi tittar närmare på en Alumacraft

Hur får man en ruggig söndag där blötsnön vräker ner att bli trevlig?
Jo man åker och hälsar på Henrik http://team-bigfish.blogspot.se/ i Åmål för en stunds fisketjöt och för att titta närmare på hans Alumacraft Escape 145 Tiller!
Att köpa båt mitt i vintern är kanske inte det smartaste....eller i vart fall inte det bästa sättet att förkorta vintern på.
Undrar hur många timmar han suttit och "torr-glott" på de här skärmarna nu?

Relingssargen eller Alumatrac som det så fint heter är en smart grej. Kanon att kunna flytta spöhållare, ekolod mm som man vill utan att behöva borra hål i båten. Hållarna var lätta att lossa och flytta, och de satt ordentligt stabilt när man drog åt skruven i botten. Bra grejer.
Det är dom små detaljerna som gör det!
Den här texten finns på baksidan av stolsryggarna.
Tyvärr ville vi inte dra ut båten i snöovädret så bilderna blev väl inte de bästa. Men som ni kanske ser ändå håller lacken på båten en hög klass. Den är ordentligt blank.
Hmmm, undrar om Henrik kommer bli en sån där putsnisse nu?
Nånting som jag gillar med just Alumacraft är att stuvfacken längs sidorna och även kastdäcket är låga. Perfekta att lägga grejer på utan att de riskerar falla i sjön. Eller för mig som börjar bli gammal och stel, att sätta knät på när man hanterar en fisk i vattnet. Tittar man på t.ex. Starweld 1674:an går stuvfacken längs sidorna ända upp till relingskanten och det tycker jag alltså är lite sämre.
Att Alumacraften, trots sin ringa längd, dessutom är nerlusad med väldigt rymliga stuvfack och smarta hållare, gör ju heller ingenting :D
Jag gillar även att alla ytor närmast durken, det vill säga alla kanter på stuvfack och kastdäck, inte är filtklädda. Det blir ju oftast på durken det blir skitigast i en båt och med vinylmatta på durken och nakna, lackerade plåtar på sidorna, blir det så mycket enklare att hålla rent.

Men nu får det vara nog med beröm och sliskiga kommentarer! Nu ska vi verkligen syna båten ordentligt!
Jag spärrade upp mina kritiska ögon, formade av många års kvalitetssyningar på hjullastare och dök in i båten.
Även om jag inte fotade alla stuvfack och mer svåråtkomliga ställen, kan jag lova er att det fula nyllet trängdes in överallt. Och det jag inte kom åt att se, stacks handen in så långt det gick för att åtminstone känna sig fram.
Efter att ha gått igenom hela båten invändigt kan jag bara konstatera att Alumacraft verkligen håller måttet.
Det enda jag lyckades hitta var en popnit, i ett av stuvfacken, som var lite snett ipressad och att en mattbit vid sidan om "livewellen" var lite konstigt skuren. Det var allt!
Finishen var i övrigt lika fin inuti stuvfacken som på utsidan. Inga ytor hade lämnats åt sitt öde utan allt kändes väldigt välarbetat och genomtänkt. Passformen på luckor, skivor och plåtar var perfekt. Även hörnen, där filtmattorna går runt på luckorna var klockrena. Här brukar man annars kunna finna lite "sisådär" monteringar med veck och knöligheter.
Så när man läser broschyrer eller hör en försäljare prata om Alumacrafts höga kvalitet...ja då ljuger de inte!
Det ska bli väldigt kul att se om den är precis lika bra i sjön också.
Stolarna var riktigt sköna att sitta i.
Observera även den smarta hållaren för elmotorn i transportläge. Motorn satt superstadigt.
En nyhet på Escapen jämfört med tidigare modeller är att livewellen numer är en del av kastdäcket. Tidigare satt dessa på ena sidan. Fördelen är att viktfördelningen blir bättre med sumpen i mitten fram. Nackdelen är att kastdäcket blir längre. Eller, det var åtminstone nåt jag på förhand tyckte.
Men när jag fick se Henriks båt ändrade jag den uppfattningen. Den som sitter i den främre stolen får nämligen ett mycket bättre fotstöd åt alla håll. Det blir även mycket enklare att resa sig från stolen och sen kliva ner på durken.
På tidigare modeller riskerar man att få ta ett ordentligt kliv från stolen direkt ner på durken.
Vanesaker iofs men det ser trevligare ut på Escapen.

Så ni som är på jakt efter en ny båt, titta gärna på Alumacraften och bilda er en egen uppfattning.
Uppvisar den samma kvalitet i vattnet som den gör monteringsmässigt, är det en kanonbåt.
Tack Henrik för att vi fick komma och titta!
Tjipp//Micke

2 kommentarer:

  1. Finns en likadan att besöka i Karlstad oxå om någon önskar. Hoppas på en tur i vattnet närmaste tiden.

    SvaraRadera
  2. Jajamen Björn! Har full koll på det å är inte det minsta avundsjuk......
    //Micke

    SvaraRadera