tisdag 23 juli 2013

Flyttbart relingsfäste

Nu när jag har pimpat min 434:a med lite grabbräcken så märkte jag att mitt förra "provisoriska" fäste inte gick att använda så fick jag börja tänka om.
Jag har lurat lite på detta fästet en stund och nu var det läge att försöka fixa till det, så tillbaka till skrotlådan och kolla vad man skulle kunna använda och jag hittade några gamla byggbeslag och ett lås.
Jag stack ner till båten och gjorde en mall på relingen med hjälp av ett tunt stålband.
Efter ett tag med brutalt ulltravåld med stor hammare så fick jag formen på byggbeslaget som jag ville.


Och hur detta fäste fungerar är väldigt enkelt och kan flyttas precis dit jag vill ha det utan tvingar eller att borra i båten.


Den rundade delen av fästet sätts i relingslisten, sen viks fästet över relingen och sätts fast med låset på insidan och det sitter som berget =)
Jag satte även en bit korkmatta som synes på bilderna för att skydda mot skav från skuvarna.
Nu är det bara lite småjusteringar och tillsnyggning kvar så ska det nog bli bra


Igår kväll så stack jag ut och provkörde fästet riktat mot pelagiska bågar och fästet skötte sej bra men fisken var riktigt svårflörtad.
Dom mesta skyggade för både jigg och båt men tillslut så satt det en på kroken och den var riktigt fin jämfört med alla dessa små som varit på slutet.
Gösen vägde 5,3 kg, äntligen en lite bättre fisk =)


Skitfiske på er alla
/Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar