lördag 22 december 2012

Ismete-premiär

-4 grader och ingen vind. Max en centimeter snö på isen och lättborrat med ca decimetern is.
Perfekta förutsättningar för en premiär med de korta spöna och den stora borren.
Men det var lite trögt......Som väntat faktiskt.
Det brukar alltid vara trögt så här till en början.
Började med att bomma tre hugg.
Mörtarna spottades direkt och ingen var hemma när jag kom fram till spöt.
Efter en stund klev en liten 3-kilos gädda på som jag först trodde var en gös.
Den stångade bara lite försiktigt och tog ingen lina alls, till en början alltså. När gäddan kom upp mot hålet första gången satte den fart och sedan kämpade den tappert tills den fick hälsa på världen ovanför isen en kort stund.
Då satte jag på en gigant-mört i hopp om att locka nånting större.
Vippan for upp och ner i över en timme innan nån därnere fick syn på den. Hugget var hårt men jag lyckades inte kroka den.
Det var verkligen synd. De två tydliga hålen i sidan på mörten skvallrade nämligen om gös och avståndet mellan dessa tydde på stoor gös.
Mörten släpptes ner igen men rördes inte igen.

Efter ytterligare nån timme, nu hade klockan blivit 13.30 signalerade äntligen en vippa och löste ut.
Men det gick ingen lina från rullen. Drog försiktigt i linan och kände att nåt var på men det släppte i mothugget.
Skit oxå.
Stod med spöt i handen när fisken attackerade ännu en gång och nu satt mothugget som det skulle.
Fisken drog och slet. Tog lina och kämpade.
Jag var övertygad om gädda tills en välbekant gälbåge syntes i hålet.  
Det var ju en gös!
Vägde 3,2 kg. Ingen bamse kanske men för mig är det en klart godkänd premiärfisk.
Så nu mina vänner, är ismetet igång.
Nu kör vi!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar