lördag 5 maj 2012

Senaste nytt

Hade ju problem med att båten inte ville gå rakt upp på den "nya" trailern.
Mittenhjulen längst bak behövde även höjas 30 mm för att få lite mer mellanrum mellan båten och kärrans skärmar.
Så det var bara att ge sig in i skrotboden och leta material.

Div. hjul, rullar och även lite stålprofiler plockades ihop.
Ibland är det faktiskt bra att man är lite utav en skrotsamlare:)
 Benen på sambons strykbräda hade rätta dimensionen för att bli en axel till kölrullen.
Gör nog bäst i att hålla mig undan när hon ska ha brädan igen.....
Blir som den gången hon precis hade gjort sig lite kaffe och skulle gå ut och sätta sig i hammocken.
Det var en otroligt fin vårdag, perfekt för en morgonkopp i trädgården.
Men det var en liten liten detalj som inte var riktigt bra.....jag hade nämligen lånat ett ben från hammocken för att ha som skaft till slomhåven.....
Hon var inte så nöjd den gången.
Men det går nog bättre nu. Strykbrädan var kass och redan ersatt med en ny....tror jag.
Resultatet av några timmars klurande och mätande!
Det fick bli en vagga helt enkelt.
Ville inte svetsa på trailern för att inte förstöra galven så jag utgick från dom gamla fästena.
Nu tappade jag lite av "V-formen" bak på trailern som jag prisade i ett tidigare inlägg men det fick det vara värt. Nu går båten upp rakt och alla hjulen ligger rätt emot skrovet.
Provade idag under rejält blåsiga förhållanden och det funkade bra.
Inte ofta det stämmer direkt men den här gången kom jag lindrigt undan!
Eftersom båten "råkade" hamna i vattnet under trailertestet och eftersom trollingspöna "råkade" ligga i båten fick det bli en sväng på sjön.
Men det var tufft därute idag. När jag kom ut på själva storsjön gick det metervågor och snöblandat regn kom på tvären, egentligen skulle man vänt och åkt hem.
Men Värmeln är bra på det sättet att det finns alltid nån skyddad plats nånstans.
Så det fick bli fiske på lite lugnare vatten. Men bekvämlighet lönar sig sällan när det gäller fiske.
Så även idag....
En gädda var allt jag lyckades lura upp på den ganska korta turen.
Troligtvis har hon varit krokad förut eller så är det lekskador för hon var lite misshandlad i ena läppen.
Tanken är att vi ska göra ett göspass i morgon.
Rapporter kommer i så fall!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar