söndag 6 maj 2012

En "prövningens" dag

Idag skulle det bli något av en testdag.
Sahlan har nämligen dammats av och skulle provas för första gången med 30-hästaren och det gick bra.
Planade finfint, 18 knop på topp och 16 med lagomt gasavdrag.
Men all utrustning har ju optimerats för Quintrexen så det blev lite roliga lösningar med givarhållare osv.
Batterier löst på durken och tvingar + nån träbit för att få fast allt.
                                  
Dagen skulle ägnas åt pelagiskt prickskytte.
Det var därför jag så gärna ville prova Sahlan. Eftersom den är tyngre och "trögare" i vattnet tror jag nämligen att det kan vara till fördel när man ska stanna snabbt över ekona.
Men ärligt talat gled den iväg lite väl lätt den oxå.  
Se vad koncentrerad Mattias är!
Redo att släppa jiggen direkt, eller?
Njaaa, men det var inte så konstigt heller.
Så här såg nämligen ekolodsskärmen ut mest hela dagen, gapande tom.
Två ordentliga ekon var allt vi såg och båda två lyckades jag sumpa bort p.g.a kass båtkontroll.
Har en hel del att lära mig här:(

Vi tröttnade på att titta på en tom ekolodsskärm och testade lite bottendunk istället.
Nu fick jag även möjlighet att prova min nya leksak, nämligen min nya Minn Kota Traxxis 55:a.
Å det var skillnad mot den gamla Enduran vill jag lova!
Urstark som en ardenner och den steglösa växeln var perfekt idag när det gällde att parera mot byvindarna.
Bottenfisket gav några smågösar, abborrar och en gädda.
Undrar hur den här tänkte?
Mat eller sex? Det måste vara en manlig representant av den här arten:)

Som vanligt....gick det bäst för Martin idag.
Han trugade på med prickskyttet och belönades till slut med två fina gösar på 3,8 och 4,9 kg.
Förhoppningsvis nya tag nästa helg och förhoppningsvis större fiskar!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar