söndag 5 september 2010

Provfiske dag två:

Ny dag, nya förutsättningar. Äkta vara istället för gummi. Södra änden av sjön istället för den norra. Eftermiddag istället för förmiddag. Förväntningarna var höga.
Men inte hjälpte det, fisken var precis lika trög idag, om inte ännu trögare. Bomhuggen var färre, istället var gösarna med en bit innan de tappades. Vi hade även kontakt med större fisk idag.
Mkt tack vare slommen tror jag. Äkta vara är nog bättre.
Provade Vectra Vertical för första gången och de funkade väldigt bra förutom en sak: Den främre kroken. Tappade två lite bättre fiskar. Bytte sen till ett tackel med två trekrokar och då lyckades jag landa en. Nu steg självförtroendet! Men en stund senare tappade jag ändå en igen och den här kändes riktigt fin, skit.
Vi bloggade den enda gösen vi lyckades landa idag, se tidigare inlägg. En av våra mest trogna läsare på bloggen (nåja, det var Perra) hörde genast av sig och undrade varför jag gömmer mig bakom fisken när jag fotas?
Jo Perra, det är så här: Sen vi skaffade blogg och började synas på nätet har vi fått så många friarbrev, vilket inte varit uppskattat av min sambo. Därför gömmer jag ansiktet så gott jag kan! Mattias, alias Mr. Gädda, visar stolt upp sin fångst. Han får inga friarbrev, därför får ansiktet vara med på bild.
Så helgen får tyvärr summeras som fruktansvärd trög, trots tappra försök av flera personer som provfiskat inför träffen. Men jag tror det är så att gösarna samlar sig inför den stora drabbningen: 18:e september då jiggarna kommer att hagla över deras huvuden!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar