fredag 3 augusti 2012

Lugnt eller?

Ja...eller nej.
Eller ja....på fiskefronten är det lugnt. Annars är det fullt spett som gäller.
Har en del annat att stå i kan man säga.
I söndags kväll testade jag en kort trollingtur på Värmeln.
Tre timmar utan ett napp, det är inte roligt.
Men jävlar va surt det var på sjön. Vart har dom ljumma, sköna sommarkvällarna tagit vägen?

Jag brukar klaga på att jag har för många båtar. Vilket ju är sant men....
Ska man gnälla kan man lika gärna ha en båt till att gnälla över, eller hur?
Jag menar, det är som om att kronofogden jagar dig med en skuld på 1 miljon. Hade det varit 2 miljoner istället hade det ju inte spelat nån roll, du kan aldrig betala tillbaka ändå.
Så om jag har 3 eller 4 båtar spelar heller ingen roll, det är ju ändå för många!
Så i onsdags var jag och brorsan och hämtade hem ett nytt objekt :-)
En Crescent 425 i lagomt "objektskick". Lite småsliten och med myrbo i aktertoften.
Skavanker här och där och nån spricka, precis som det ska vara.
Har varit sugen på just en sån här Crescent länge.
De har ett skrov som är väldigt omtyckt och båtarna rosas av sina ägare. Att det sen även är två båttillverkare som fortfarande gör båtar baserade på just det här skrovet minskar ju inte nyfikenheten precis.
När det så dök upp en på Blocket till acceptabelt pris och i närheten orkade jag bara inte hålla mig!
Men det är ett problem med dessa båtar - de är byggda för kort rigg.
Båda mina motorer har lång rigg så det fick bli en dag i tomteverkstaden!
På bilden ser ni hur jag lagt en masonite-skiva mot aktern.
Jag gör så för att första plastningen ska följa akterspegelns konturer bra. Utsidan på plastningen blir samtidigt slät direkt och detta spar en massa jobb.
Tänk bara på att vaxa in skivan först så den inte fastnar i glasfibern.
Jag använde vanligt bilvax här.
Första plyfaskivan passas in.
Det syns även att jag lagt en läkt i ovankant. Denna styvar upp kanten samtidigt som den är mothåll.
Jag vill nämligen ha en glasfiberkant som går bakåt och möter den ursprungliga relingen.
Det blir snyggare samtidigt som det styvar upp allt ordentligt.
Jag la glatt kartongtejp på läkten så den släpper lätt efter plastningen.
Tänk på att det i det här skedet är otroligt viktigt att mäta in allt. Använd vattenpass och kolla flera gånger.
Det är inte roligt att i slutändan märka att motorn hänger snett.
Tro mig, jag har provat :(
Även andra skivan på plats och allt inplastat.
Det är lite grovspacklat med glasfiberspackel på bilden. Mer finish än så kommer det inte att bli för den här gången.
Här syns höjningen bra. Ni ser vart den gamla skivan på aktern suttit och hur långt ner relingslisterna går.
Men här gick jag på en riktig nit!
Det grå partiet på bilden är ju den nyplastade delen. Det blir en liten skarv mellan denna och det gamla skrovet som man enkelt spacklar över.
Men spacklet jag la på vägrade härda!
Vet inte om det var gammal härdare eller nåt liknande. Fick i alla fall skrapa och slipa bort allt med vinkelslipen vilket i sin tur gjorde ytterligare märken som måste spacklas över.
Så det får bli dagens agenda!
Det plus lite färg.
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar