lördag 11 augusti 2012

Gädda igår----gös idag

Fick äran att följa med Mathias Olsson från Örebro i båten igår.
Mathias är en ny bekantskap genom Fiskesnack.com som semestrat här i en vecka och fiskat stenhårt på Värmeln.
Så i går körde vi ett gemensamt eftermiddagspass efter gädda.
Hade väl inte så höga förhoppningar om jag ska vara ärlig, solsken och nästan vindstilla. Den lilla bris som kom var norrifrån, inga förutsättningar för bra gäddtrolling på Värmeln precis.
Men vi lyckades ändå få 6 pigga sommargäddor...klart godkänt tycker jag.
Tyvärr glömde jag kameran hemma annars hade jag fotat hans beteslådor.
De var.....manliga kan man säga :)
Välfyllda till max med de största wobbler jag sett. Trodde han hade skyltexemplar med sig, ni vet såna där reklamgrejer, men icke!
Mina 15 cm Nissar och Bomber 16 var ynkliga i jämförelse med hans som var från 25 cm och uppåt, flera var 30 cm långa.
Blev klart imponerad av hans grejer!
Om det nappade bättre på dom? Nja, vi fiskade faktiskt jämt. Rättvist och bra.
Men om man tog all plast och trä från hans gigantiska wobbler kunde man nog bygga en båt.
Iaf en liten en!

Idag blev det ett nytt försök på pelagisk gös.
Jag och Martin fiskade från varsin båt och hjälptes åt så gott vi kunde men det var inte helt lätt idag.
Vi koncentrerade oss på friliggande grynnor och dess branter. Även ett stort grundflak testades.
Såg och släppte på en hel del ekon men dels så ställde blåsten till det och dels så var gösarna allt annat än huggvilliga.

Martin har full fokus....men det hjälpte inte :(

Fick 3 ynkliga "fyskämsare" efter botten och missade tre ordentliga påslag på prickskyttet. Förutom några gäddor då förstås.
Idag vägrade dom helt enkelt öppna munnen tillräckligt.
Vi fiskade från skapligt tidig morgon fram tills det blev eftermiddag, sen gav vi upp!
Det sliter på en att vara så koncentrerad hela tiden :)
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar