söndag 25 december 2011

Inte alla julklappar är roliga

Nån som kan gissa vad det här är?
Vinnaren får en grön, uppblåsbar get!
Det är framvagnsbalken på min Subaru, alldeles nedkletad med olja!

Vi tar det från början: Farsans båtar ligger på trailer på land......
Mina båtar ligger på trailer på land......
Mattias båt ligger upp och nervänd på land....
Vi behöver alltså en dragbil för att kunna fiska. En dragbil är inget annat än en bil med dragkrok. Helst en bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Till små båtar går det oxå med en framhjulsdriven.
Vi har två fyrhjulsdrivna bilar i familjen så vi är väl rustade....tills nu.
Farsans Dodge har krånglat en tid. Står nu på verkstad med kass bränslepump. Lång väntetid till verkstaden och på delar har gjort att veckorna tickat iväg.
Farsan har tröttnat på besväret med endast en bil och bostad ute på landet. Han har helt enkelt köpt en till!
I fredags svängde jag in till honom på hemvägen efter jobbet.
När jag gick ur Subarun luktade det bränd olja om den. En oljesträng på marken där jag backat upp avslöjade att allt inte stod rätt till och under bilen började det bli en rejäl pöl.
Snabbt in med bilen i verkstaden, mer hann jag inte. Julen hemma var tvungen att förberedas.

Julaftons förmiddag hade jag ett par timmar ledigt och undersökte min kära Subba lite närmare.
En packbox till en av kamaxlarna har gett upp. Oljan har tryckts ut och kletat ner större delen av underredet.
Vilken tur att jag inte körde längre och blev stående ute på vägen med det här!

Tanken var egentligen att det skulle fiskas idag, en julöring skulle upp.
Men som ni förstår, det blir bilmekande istället.
Roligare julklappar kan man ju få!
Tjipp//Micke



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar