lördag 15 oktober 2011

Vilken fin höstdag

Dimmigt till en början men så snart solen bröt igenom blev det en otroligt fin dag på sjön.
Var riktigt varmt mellan varven så idag njöt vi för fullt.
Vi åkte inte ut förrän kl 10. Missade nog oxå första huggperioderna för det började lite trögt.
Men vi lyckades ändå snart kroka nån lite då och då, även om vi faktiskt bommade de flesta.
Plötsligt ser jag ett stooort eko, strax över botten på nio meters djup.
Greppar mitt Kinetic Jerk Perch Special. Ett spö som egentligen är avsett för lite lättare fiske men som tack vare sin längd på 5 fot passar bra till det pelagiska fisket.
Skickar ner en slom på en Vectra Vertical skalle...fisken stiger och det klappar på utav helsike!
Nu blir det åka av vill jag lova....Har absolut ingenting att säga till om!
Mitt Kinetic spö går numera under namnet "fegisen" eftersom det totalt saknar ryggrad.
Jag sätter så mycket press på fisken som jag vågar, spöt är så böjt ända ner till handtaget att det nästan slår knut på sig självt.
Men fisken bara går och det sprutar av lina från rullen.
Visst är det en gädda.....och den var inte liten!
Brukar vara försiktig med uppskattning om vikt osv men det här hade blivit mitt personbästa, den saken var klar. Det är på 8,5 kg på jigg.
Två gånger har vi gäddan intill båten utan att lyckas håva den.
Men vi får se den tydligt iaf innan den ger mig "onda ögat", spottar ut kroken och försvinner ner i djupet.
Hon var rejält lång och väldigt grov, ryggen var som ett manslår. Ett överviktigt sådant.
Väldigt ärrad på det gigantiska huvudet, den här damen har nog varit med ett tag.
Synd att vi inte fick upp den, det hade varit roligt att fått väga den faktiskt.
Men jag får tacka för en fin fight!

Efter en stund började det blåsa upp och vi gjorde en förflyttning till lävatten.
Ett nytt ställe för oss som först inte kändes så hett men som överraskade!
Mattias satt bara och mös över att jag fått en gädda på kroken: -Vem är det som är Mr.Gädda nu? skrockade han.
Sekunden senare nappar det för honom och vad är det som kommer upp?
Jo en gädda!
Även om han krokar av den i vattnet räknas den så det så!
Såja, ordningen är återställd.

Mattias släpper jiggen på ett stort eko på 5 meters djup. Ett eko som visar sig vara ett betesstim. Men plötsligt frigör sig en fisk från stimmet och tar stenhårt!
Upp kommer det en gös på fina 4 kg. Härligt!
Vi fortsätter fiska av området och ekolodet visar en hel del stor fisk. Både på botten och högre upp i vattnet men det hade nu blivit eftermiddag och gösarna blev ännu svårare.
Vi får några ströfiskar, inga fler stora utan de håller sig runt och strax under tvåkilosstrecket.
Men vi får ändå vara nöjda, det var en riktigt fin höstdag på sjön.
Tjipp//Micke



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar