torsdag 6 oktober 2011

Bra och mindre bra--Quintrex 390

Nu ska vi ägna oss åt detaljer....De där små grejorna som ibland kan spela en avgörande roll i ett val eller avgöra om en produkt är bra eller inte.
Vi ska skärskåda Quintrexen men jag vill samtidigt påminna om att båten på bilden är extrautrustad.
Så en del av genomgången kommer inte att gälla en standardbåt.

Vi börjar fram.
Rejäl stävögla med tjockt gods och helsvetsad. Det tycker jag om men samtidigt ska man tänka på att det här är inte en "klass-3" ögla. För försäkringens skull kanske man behöver montera en extra sån.

Relingen som löper längs med båten består av rör som delats på mitten. Inuti dessa passar det perfekt att dra elkablar och liknande.
Jag skulle däremot gärna haft en bredare reling för montage av div. utrustning. Finns på flertalet andra Quintrex-modeller.
Under den löstagbara durken går det förstärkningar tvärsöver skrovet. Genom dessa förstärkningar går det utmärkt att dra batterikablar om ni vill ha batteriet i fören.
Tänk bara på att skydda kablarna.

Samtliga grabbräcken och lyfthandtag är svetsade.
Det finns inte en nit eller skruv någonstans på båten faktiskt. Allt är svetsat.

På aktern sitter en plåt svetsad för att montera ekolodsgivare.
Mycket bra att man slipper borra hål i själva skrovet.
Tyvärr blir det svårt med en sån här plåt om man vill använda sig av ett höj och sänkbart fäste till givaren.
Men det går att lösa.
Hade gärna sett att det funnits ett par klamningspunkter för kabeln också. Ett tips är att använda sig av självhäftande fästen avsedda för buntband. Vill de lossna använder ni bara ett starkare lim.

Det här är bra!
Akterrelingen är helt rak på båda sidor om huvumotorn.
Superenkelt att montera elmotor eller trollingmotor. Oavsett om du är vänster eller högerhänt.
De äldre modellerna har dock en något vinklad akterreling, se upp med det!
Då måste ett extra fäste användas.

Akterspegelns förstärkning för motorn.
Ser rejäl ut men.....är den inte felvänd?
Förstärkningen är ju formad som ett V, helt rätt form men basen av V:et blir vid båtens botten.
Jag hade nog hellre sett att toppen var där. Det är ju vid botten och utmed sidorna som brytkrafterna uppstår.
Förstärkningen slutar även ca 50 mm ovanför botten där bra en sketen liten plåbit förbinder ihop det.
Men röret ni ser på bilden styvar nog upp en hel del och båten är ju godkänd för en 30-hästars 4-taktare så det ska nog hålla.
Tror jag.....
Men det är iaf skönt att det inte är nån innesluten plyfa nånstans.
Ingen svampodling i den här båten!

Båten har ett litet fördäck som är guld värt för oss gamla stela gubbar när vi ska i och ur.
Eftersom båten är så låg blir det ett lagomt steg från bryggan eller liknande.
Det blir även enkelt att montera en elmotor fram eftersom man kommer åt undersidan på ett bra sätt.
Däremot, det sk. stuvfacket som blir under är tämligen värdelöst.
Bilden ljuger, avståndet mellan kastdäcket och fördäcket är betydligt mindre i verkligheten.
På båtar utan kastdäck blir det något bättre.
Men det är svårt att utnyttja det på nåt vettigt sätt förutom för rep och liknande.
Även håven ligger bra om man sticker in den där.
Men det här utrymmet är riktigt bra på att samla löv har jag märkt.
Perfekt!
Bara att låta löven multna ner så har ni en egen komposthög att gräva mask i med er ut på sjön!

Såhär ser batterihyllan under det främre kastdäcket ut.
Stadigt byggt och med plats för två vanliga batterier.
Jag använder bara ett, därför frigoliten som låser fast det.
Här hade jag gärna sett två väggar som delar av batterifacket från övriga utrymmet.
Lägger man ner nåt här hamnar det under hyllan och man får gräva fram det.
Lite synd, det går att göra bättre.....

Passformen på kastdäckets lucka.
Smådetaljer, jag vet. Men detta ska ju ändå vara ett kvalitetsbygge.
Passformen på övriga luckor och speciellt durkskivorna är........inte bättre.

Utrymmet under halva det bakre kastdäcket.
Som ni ser är det bara ett "hål" ner till skrovet. Inte heller här finns det några avdelande väggar. Inte heller här kan grejorna ligga torra när det regnar.
Har löst det med att använda en 31 liters plastlåda med lock, köpt på Jysk, som ger mig iaf ett torrfack.
Det funkar så länge iaf.....
Luckan, liksom båtens övriga luckor, hålls fast med kardborreband.....Nja.....
Luckorna till det bakre kastdäcket har dessutom försetts med två plåtprofiler som hakar fast dom. Hade visst varit problem med flygande luckor vid trailing, spännande.
Kardborreband känns sådär måste jag erkänna. Dels nu när de börjar bli fulla med frömjöl och jag vet ju hur det kommer se ut när första snön kommer.
Jo, vi fiskar fortfarande från båt då....
Ska jag ha nåt från stuvfacket måste jag lyfta luckan, haka ur den vid plåtprofilen och lägga luckan nånstans. Med tanke på att luckan mäter 64 x 40 cm tar den plats.
Det här har jag redan tröttnat på så mina luckor kommer att byggas om med gångjärn istället.
Något som skulle ha gjorts redan från fabrik anser jag.

Om båten är utrustad med bakre kastdäck är det här allt utrymme som blir kvar att ösa båten från. Observera även förstärkningsröret i mitten.
Det funkar helt enkelt inte......
Länspump är ett måste.
Det har inte jag. Min motor har inte elstart heller så båten saknar ett elsystem. Att montera dit ett batteri enbart för länspumpen känns inte aktuellt så marknadens manuella pumpar ska kollas upp.
I nuläget står ju min båt på trailer mellan fisketillfällena så då lossar jag bara dyvikan i aktern och släpper ut vattnet. Det är även skönt att allt regnvatten rinner ut direkt.
Men en bra länspump är samtidigt en försäkring om olyckan skulle vara framme!

Avslutar med en bild på "kontoret".
Kastdäcket bak är annars rymligt och bra. Både för mitt breda arsle och mina beteslådor.
Tänger, kaffekopp och andra livsviktiga attiraljer läggs enkelt upp här och de ligger även still tack vare filtmattan.
Som ni ser saknar båten fäste för stol här bak.
Många Quintrex-ägare sitter ju annars högt med en stol på piedestal uppe på kastdäcket.
Jag tycker detta ser lite vingligt ut och min elmotor har heller inte tillräckligt lång rigg för detta arrangemang.
Sitter man så högt måste man ju även kliva ner till durken för att landa/återutsätta fisken.
Det blir ett rejält kliv då aktertoften är ganska hög.
Eftersom jag är en sån jäkel på att fiska skulle ju jag inte få göra nåt annat än att springa upp och ner hela tiden :)
Jag skulle ju bli totalt utsliten!
Så än så länge står min stol helt enkelt bara löst på aktertoften.

Det här är vad jag hade att bjuda på för den här gången.
Kanske kan det hjälpa nån i sitt båtval.
Kanske ställer jag till det för nån i sitt båtval.
Nästa gång tittar vi lite närmre på Starcraften.
Tjipp//Micke

























2 kommentarer:

  1. Hej!
    Intressant med synpunkter från en användare. Ang. länspump skulle jag absolut rekommendera att lägga en tusenlapp eller två på en manuell länspump av bra kvalitet. Inte bara slipper man extra batteri, man har alltid en fungerande pump, även när man är batteritorsk och kanske behöver den som bäst.

    Och om man förvarar båten så att det kommer mycket löv och annat löst skräp i båten är en elektrisk länspump inte mycket att lita på då de brukar vara ganska känsliga för skräp och lätt "sätter igen". Då är en manuell pump bättre.

    MVH. Tomas / Smart Fritid som säljer Quintrex

    SvaraRadera
  2. Hejsan Tomas.
    Tack för tipset!
    Det är en manuell pump jag tänkt mig. Min båt står på trailer mellan passen med urtagen dyvika men en pump skulle ändå var skönt att ha med sig.
    Mvh Micke

    SvaraRadera