lördag 1 oktober 2011

Recension Quintrex 390

Att fiska kan ställa till det för en.
Speciellt när det ska väljas utrustning och hjälpmedel för att kunna utöva vår hobby.
Om man som mig använder sig av flera olika fiskemetoder och på flera olika vatten, både stora och små, blir det ännu krångligare.....och jag är en mästare på att krångla till det för mig.
Men jag vill helt enkelt inte att utrustningen ska sätta stopp. Jag vill kunna fiska överallt!
Följden blev att jag till slut hade en trollingbåt, en mindre vertikalbåt och en ännu mindre båt för dom minsta vattnen.
Tre båtar som krävde olika typer av utrustning, underhåll och inte minst tre kärror.
Det blev ohållbart.....
Nya riktlinjer drogs upp: Jag ville ha en lätt men ändå stabil båt. Liten men ändå rymlig. En båt med skaplig marschfart trots en ganska beskedlig motor. En båt som skulle vara enkel att utrusta och använda för VJ, spinn och lite enklare trolling. Det skulle vara enkelt att röra sig i den men ändå kunna erbjuda flera sittplatser när mina döttrar lånar den.
Jag ville ha en båt som ena dagen är en fullfjädrad fiskemaskin för att andra dagen vara en badbåt.
Utan alltför mycket krångel skulle båten även kunna sjösättas utan ramp, alltså bäras i sjön men ändå skulle den vara såpass sjöduglig att den skulle tåla lite större vågor oxå.
Som ni säkert förstår var det inte helt lätt att hitta en sån båt med de kriterierna.
Som sagt: Jag kan verkligen krångla till det för mig.

Mitt val blev en Quintrex Explorer 390.
Ett val som faktiskt uppfyller de flesta av mina hårt ställda kriterier!
Det här är en båt som trots sina lätta 101 kg och sina små mått på 3,85 x 1,79 funkar i mina vatten, alla mina vatten.
Tack vare bredden och det flatbottnade skrovet är den väldigt stabil. Stadigast av alla 4 meters båtar jag provat. Ändå går den bättre i sjön än vad jag trodde.

Fullkittad fiskemaskin på väg upp efter en dag på sjön.
I stort sett all utrustning är lös i båten. Dels p.g.a tidsbrist men även för att kunna strippa båten snabbt.
Men några smarta lösningar är på gång!
Plocka i 5 minuter och du har en badbåt med 5 sittplatser.
Jämfört med Sahlan vi hade som VJ-båt tidigare så är ju självklart den här mindre. Speciellt durkytan är mindre men tack vare att jigglådor m.m läggs upp på kastdäcken funkar det bra ändå. Tidigare blev allt liggande på durken men nu får man en bättre överblick på sakerna.


Eclipsed V-flared hull kallar dom det. Skrovet alltså.
Lite udda i Sverige men desto vanligare "Down Under".
Måste säga att det är ett skrov som överraskar positivt. Båten är en udda upplevelse att köra, lite som en gocart på vattnet.
Tyvärr räcker inte min nuvarande motor till riktigt. Är vi två man och full utrustning i båten får motorn kämpa ordentligt innan den orkar plana ut och ge båten maxfart på 16 knop.
Men är jag ensam blir det en helt annan sak!
Efter en kort men markant planingströskel skjuter båten villigt iväg. Nu är toppfarten 20 knop och båten dansar lätt på vattnet. Nu är det riktigt roligt!
Båten lutar inte i kurvorna utan sladdar. Skrovet ligger inte mycket i vattnet och driftsekonomin blir därför väldigt bra.
Enkelskrov i aluminium och vågor brukar vara en ljudlig upplevelse och är så även här. Det klapprar rätt rejält ibland.
Båten tar trots den breda fören och sin ringa vikt, sjön väldigt bra. Mycket bättre än vad jag vågat hoppas på. Även vid långsam fart, som vid trolling och vertikalt sköter båten sig väldigt bra. Den driftar en del i vinden om du har motorn avslagen men är ändå ganska kursstabil vid trolling.


Ett lysande exempel på båtbyggare som inte fiskar själva!
Den här plåten är ett sk. djupriggsfäste.....Må så vara men varför den idiotiska placeringen?
Finns inte en djuprigg på marknaden som inte tar i grabbräcket bakom.
Tycker även att plåten sitter för långt fram.
Men som fäste för ekolodet funkar den ypperligt!


Skrovet består av formpressad aluminium som sedan är helsvetsat med invändiga spant på durk och fribord. Allt i konstruktionen är aluminium, förutom flytmedlet under tofterna. Det finns ingen plyfa eller liknande alls inbyggt i båten som kan ställa till det i framtiden.
Durkskivorna och kastdäcken består dock av filtklädd plyfa men dessa är enkla att byta ut om det skulle behövas.
Båten är enkel att utrusta och bygga om. Spanten är perfekta att fästa saker i. Därför tycker jag Quintrex är ett bra val för den som gärna vill göra sin båt mer personlig själv med egna ideér.
Båtarna är ganska "grovt" byggda. Svetsarna är grova och passformen på kastdäck och dyl. är väl sådär. Lite synd faktiskt. Även om det ska vara praktiska och tåliga fiskemaskiner gör det inget med lite finish tycker jag.
Priset börjar på 34.400:- och det är helt ok. Alla konkurrenterna ligger där.
Om du däremot vill utrusta din båt drar pengarna iväg fort. En fullkittad 390 går lös på 66.000:- utan motor! Det tycker jag faktiskt är i saftigaste laget.


Kolla hur den vassa kölen misshandlat mina kölrullar!
Nya hårdare ska införskaffas. Båten rullar onödigt tungt nu.

Dags för en liten sammanfattning: Om du är på jakt efter en liten och smidig båt, som ändå är trygg och stabil är Quintrex nåt att titta närmare på.
Båten går lätt på vattnet och är riktigt rolig att köra. I 4-meters klassen är Quintrex en av de rymligaste inuti.
Om du trailar mycket och fiskar på flera olika sjöar är det här en bra båt för dig.
Bränsleekonomin både på båt och bil blir riktigt bra.
Sen så får man ju väldigt mycket fisk i en Quintrex oxå:)
Tjipp//Micke











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar