söndag 30 oktober 2011

Bra och mindre bra - Starcraft 140

Den här gången ska vi titta närmare på Starcraften.
En båt som farsan köpte i somras och som han fortfarande är alldeles lyrisk över. Ett betyg som inte säger lite!
Båten är en ganska tung sak för att vara en aluminiumbåt på bara 4,4o meter. Torrvikten är angiven till 215 kg och med en Suzuki 25:a, full tank och med tre batterier hamnar vikten lätt på ca 350 kg.
Men det är inga problem för det här skrovet och båten rör sig stabilt och lugnt i sjön.
Den som vill ha en lätt båt som inte behöver skapliga ramper bör dock se sig om efter ett annat märke.
Starcraften säljs som en "färdig" båt. Det finns redan stolar, elsystem, fisksump osv osv.
Det här är en stor fördel för den som inte kan eller vill inreda sin båt själv. Nackdelen är väl att vissa saker kanske anses onödiga eller att placeringen skulle varit annorlunda.
Även eftermontering av ytterligare utrustning kan vara svår att få till.
Kameran har blixtrat som en kulspruta!
Båten har gåtts igenom ordentligt av mig och farsan och det här är vad vi hittade, bra som mindre bra!
Vi börjar fram. Där finns ett kastdäck med ett rejält stuvfack under.
Som ni ser rymmer det lätt dubbla batterier och div. bra att ha grejer.
Tyvärr är det inte ett torrfack men vattnet som kommer rinner snabbt vidare ner under durken.

Ett foto inuti stuvfacket avslöjar plyfan som använts.
Hela inredningen på båten är uppbyggd på plyfa som sedan klätts med matta. Ett byggsätt vi inte varit så vana vid i Sverige men som använts länge utomlands. Hur det tål vårt nordiska klimat återstår väl att se.
Skulle gärna vilja veta vad för slags plyfa det är. Ser inte ut som vår tåliga, mörkbruna formplyfa. Men den här kanske är lika bra?

Längst fram i fören finns ett litet "handskfack", kontakt till elmotorn och en kontakt till en lanterna, allt fördraget från fabrik. Snyggt....
Det finns fördragna kablar från batteriet i aktern till kontakten för elmotorn. Men dessa kablar är bara ca 8-10 mm och därför för klena till en Minn Kota 45:a. En titt i kabeltabellen visar minst 16 mm, helst 25.
Farsan ville ha batteriet bak för elstarten och för driften av ekolod mm och valde att istället montera dubbla batterier fram till elmotorn.
Kabeln till motorn var väldigt lång så han kortade av den lite, därav den "proffsiga" skarvningen. Den andra kabeln ni ser är från givaren till det andra ekolodet som sitter monterad under motorn.

Här syns elpanelen för länspumpen, betessump-pumpen och lanternorna.
Snyggt och lättåtkomligt. Lite för lätt att komma åt då länspumpen råkade slås på av misstag en gång och surrade torrt ganska länge. Ett lock över panelen hade inte varit så dumt....

Anslutningen för lanterna bak med ett tättslutande lock. Bra att sånt finns färdigt.
Det är annars sällsynt att såpass små båtar har den här utrustningen

Låset till spöfacket utmed ena sidan. Snyggt, rejält och enkelt låsbart.
Det är såna här små detaljer som gör så mycket!

Såhär ser stolsfästena ut. Fyra stycken som är nedsänkta i durken gör det enkelt att välja positioner för stolarna.
Tyvärr saknar de lock. Inte så roligt om man skulle råka tappa nåt genom hålet. Det är 60 mm i diameter och en nyckel eller liknande ramlar lätt igenom. Har man otur måste hela inredningen i båten rivas för att få upp det saknade.
Även kastdäcket fram har ett likadant stolsfäste. Där är det så olyckligt att hålet hamnar mitt ovanför batterierna. Bra med ventilation, kasst med regn på elen.....

Betessumpen fylls på med en strilande stråle från en pump som sitter i aktern. Den strilande strålen bidrar till att vattnet hela tiden syresätts.

Ett nivåhål hindrar sumpen från att överfyllas utan man kan låta pumpen gå för att syresätta vattnet hela tiden.
Däremot tycker jag nog att installationen kunde gjorts lite snyggare. Eller täckts över med en plåt.

När sumpen töms blir det tyvärr lite vatten kvar. Ventilen sitter inte helt nere i botten utan en bit upp så det sista vattnet måste torkas bort. Lite synd....
Den uppmärksamme ser även kranen som måste öppnas för att tömma sumpen. Du måste alltså ner med armen i vattnet för att öppna den. Dumt....
Man måste även komma ihåg att stänga kranen efteråt för det kan faktiskt komma in vatten bakvägen annars.
För den som sysslar mycket med livebait-fiske är det här en ovärderlig utrustning!
Den som inte använder levande bete har här annars det bästa stuvfacket att förvara kläder och liknande i. Det är nämligen båtens enda fack som det är någorlunda torrt i.
Om du stänger kranen alltså:)

Bild över aktern. Båten saknar den traditionella bakre sittoften utan man är hänvisad till en stol.
Problemet här är att om man ska ha en aktermonterad elmotor måste man lyfta upp och flytta stolen varje gång man "växlar" mellan motorerna. Om man har en huvudmotor med rorkult vill säga.
Fördelen är att det är skönt att kunna vrida stolen helt åt sidan utan att benen tar i nånstans.
Just sittplatser är det faktiskt väldigt dåligt med i den här båten. Två stolar + kanske två platser på främre kastdäcket där man får sitta med knäna uppdragna till öronen.
Om man inte väljer att köpa till två extra stolar alltså....
Stolarna är annars väldigt bekväma och sköna.
Som ni ser finns det heller inget stuvfack i aktern. Batteriet och tanken får stå öppet.
Bra ventilation iofs, men det ser lite skräpigt ut.
Bakom tanken sitter det två pumpar, en för länsen och en för betesumpen. Regnvatten som kommer i båten rinner rakt ner under durken och enda sättet att få ur detta är med länspump eller att lossa dyvikan. Att ösa den här båten kan man glömma.
Pumparna sitter monterade som standard vilket är bra men tänk samtidigt på att ni då måste ha en motor med laddning.
Pumpar tömmer batteriet snabbt!

Båten har överlag en god finish överallt, även inuti stuvfack där allt är lackerat eller klätt med matta.
Men en titt bakom bränsletanken säger en annan sak!
Tog plåten och färgen slut eller?
Det vita bakom plåten är frigolit som används som flytmedel. På en del ställen kan man även se att skum används.
Helt ok så länge det är rätt kvalitet på grejorna.
Vet många som har/haft problem med skumfyllda skrov från 70-80 talen som nu är dyngsura och väger bly.
Men även här har utvecklingen gått framåt.

Ordentlig genomförning för kablarna från motorn.
Gör ingen nytta mot regnvatten i den här båten men däremot hindrar den skav mot de vassa plåtkanterna.
Även dräneringshålen i aktern är rejält tilltagna i diameter.

Så rätt men så fel!
Akterns hörn skyddas av snygga, gjutna aluminiumhörn som samtidigt har rejäla handtag.
Helt rätt, men kolla passformen.....
Troligtvis har dessa delar tagits ur sortimentet och passar nog bättre på nån annan modell.
Inte världens allvarligaste sak men för ett kräset öga drar sånt här ner helhetsintrycket.
Detsamma gäller dekalerna som sitter på utsidan skrovet. Glömde tyvärr att fota dessa.
Dekalerna är monterade över nitarna på båten. Inte så mycket annat att välja på men tyvärr har det bildats luftbubblor under.
Det här gäller först och främst dekalerna med texten Starcraft.
Troligtvis kommer detta att innebära flagnande dekaler inom en ganska snar framtid.
Något som dessvärre kommer att dra ner andrahandsvärdet ganska så rejält.....

Relingslisten hade gärna fått vara lite bredare.
Montage av spöhållare och div. hade varit så mycket enklare då.

Undersidan av relingslisten är inte plan och försvårar ytterligare montage med genomgående skruv och mutter.
Självklart går det att lösa på andra sätt men det kräver lite mer "special".

Det är tätt mellan nitarna!
Just det här med nitade vs svetsade skrov överlåter jag till experterna.
En del har haft problem med läckande nitar och en del har fått sprickor i sina svetsar.
Framtiden får väl utvisa vad som är bäst.
Själv föredrar jag en snygg svetsfog, alla dagar i veckan!

Stilstudie av häcken.
Båtens häck alltså. Det är ingen porrsida det här!
Här syns dyvikan och inlopp/utlopp till betessumpen.
Personligen tycker jag inte om den här dyvikan. Den är alldels för klumpig och risken att nåt skulle fastna i och dra ur den är för stor.
Det kanske är lite långsökt men det är mycket konstigt som händer ibland.
Tycker heller inte om mängden av genomgående skruv under vattenlinjen. Dessa håller b.la. förstyvningsplåten i aktern och går alltså rakt igenom.
Min erfarenhet är att skruvar börjar röra sig efter nåt år. Det vore inte trevligt.....

Om vi ska försöka sammanfatta det här: Starcraft 140 är en väldigt trevlig och alldeles utmärkt båt.
Om du vill ha en riktigt bra fiskebåt......
Vill ha den färdigutrustad......
Inte behöver så många sittplatser......
Använder dig av skapliga ramper......
Vill ha en snygg båt med bra finish......
Vill ha låga fribord......
Då tycker jag att ni ska titta närmare på Starcraften.
Det är även en väldigt prisvärd båt om man tittar på konkurrenterna i 4,40 meters klassen.
Med tanke på all utrustning som ingår tror jag faktiskt det är den billigaste alu-båten i slutändan.
Hoppas våra små enklare båtrecensioner kan vara till nån hjälp för er som är på jakt.
Att välja båt är inte lätt.....
Att välja fel är väldigt enkelt.....!
Tjipp//Micke


































2 kommentarer: