söndag 19 juli 2020

Pannben på...

Abborrfiske i gråmulet väder, regn och en besvärande blåst blir sällan bra.
Men den här gången var det precis det jag ville ha!

Ska man bli en något sånär skicklig abborrfiskare är det bra att kunna hantera olika scenarion och gärna olika typer av beten och lördagens förhållanden var perfekt träningsväder.

Tanken var att testa ett flertal olika kräftjiggar och creaturebaits och även att rigga dessa på olika sätt.
Just finessfisket efter abborre är jag ganska dålig på och den här gången skulle grejerna verkligen få chansen.

Abborrarna gick ganska djupt så flera av mina tänkta riggningar med lätta grejer fick stå över den här gången. Bäst funkade en Carolinarigg från Darts med 10,6 grams tungstenskalle och en Gunki Hourra 75 mm kräfta. För att förenkla bytet av beten knöt jag på ett Darts Clip Lock i änden på tafsen.
Testade Pig Craw, Hourra och Berkley Chigger Craw och lyckades få fisk på alla även om man inte öste upp dem precis.

Plötsligt började abborrarna jaga i närheten av båten och snabbt som attan bytte jag spö och kastade ut ett VibLure som de genast inhalerade.

En kort jaktrush på ca 20 minuter gav flera fina fiskar över 40 cm och det här fisket är ju så vansinnigt kul!
Men sedan dog det ut. Locket på liksom och inte ens kräftjiggarna åtdrog sig något intresse.
Det är då det åker fram....
Esset i rockärmen. Det där betet som alltid lyckas lura någon fisk till.
Ni har säkert alla ett sådant bete. Det som sällan sviker.

I mitt fall är det en Stanley The Stickelback, gärna i färgen Sparkling Grey.
Det har räddat mig ett antal gånger och ska man vara riktigt ärlig är den fula jiggen så förbaskat effektiv att den egentligen borde vara ett förstahandsval.

Men då skulle jag ju inte ha nåt ess kvar i rockärmen....

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar