söndag 29 april 2018

Premiärtur på hemmavatten

Det börjar nästan bli en tradition nu.
Att första turen för säsongen med egen båt blir ett trollingpass på hemmasjön Värmeln. Jag tycker det är skönt att få testa allt nära hemmet. Man vet aldrig om något krånglar, inte startar eller saknas.

Men i år fungerade allt klanderfritt.
Bara luta sig tillbaka, njuta av solen som jagade bort morgondimman och sippa på en kaffe. Det är livskvalitet.

Ytvattentempen låg bara på 2,6 grader på morgonen så jag visste att dagen skulle bli svår. Senare på eftermiddagen hade tempen stigit till 7 grader men fisket var ändå lika svårt.
Det blev en hel del transporttrolling, förflyttning över stora ytor för att hitta intressanta områden och huggvillig fisk.

Men jag lyckades inte hitta fisken.
Först sent på eftermiddagen kom jag in på ett område som det faktiskt fanns en del betesfisk i men någon jagande fisk verkade inte finnas där.
Så jag gick bom. Surt men så är det ibland.
Nu är det bara att hålla tummarna för att vattentempen ska gå stadigt uppåt, att gäddorna ska leka klart och hinna återvända ut på djupet när Flygaretrollingen ska köras.
Jag är i alla fall redo!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar