måndag 29 augusti 2016

Bottenmete i Gullmarsfjorden

Sent på lördagskvällen bestämde jag och Sebastian Ekbom för att sticka ner till Gullmaren för lite bottenmete.
Väckarklockan ringde 03.30 på söndagsmorgon! och efter en kanna kaffe och det sista packat och klart så åkte vi söderut i dimman mot saltare vatten.
Väl där nere så möttes vi av ett bra väder! ingen dimma, lite molnigt och nästan ingen vind och det höll i sej nästan hela dagen, bara dom 2 sista timmarna som vi fick lite regn på oss.


Bergsgyltorna var riktigt bra i farten och ett flertal var uppe och synade båten men dom lite större var tyvärr inte där vi var men det är ändå ett bra tryck i dom som ligger runt 0,6 - 0,7kg.
Jag hade en som var av den tyngre sorten men jag fick inte stopp på den innan den gick ner bland stenarna och mitt fina tackel med massa dyra pärlor var ett minne blott ;)


Sebastian hittade lite finare torskar runt 1-2kg som gav en skön kamp och ett härligt böj i hans spö.
Men han ville inte dela med sej av dom så jag fick nöja mej med någon torsk som iaf gav lite spirr i spötoppen ;)


När dagen började gå mot sitt slut och det var dax att plocka ihop så kunde vi summera dagen fiske till att det hade varit en väldigt bra dag med mycket fiskar i 9 olika arter hade varit uppe och hälsat på oss.
Det är ju lite kletigt detta fiske och när vi hade packat i det sista i bilen så såg Sebbes båt ut som ett slagfält, jord och trasiga maskar, sillbitar lite här och där, skal och diverse räkben överallt, så egentligen så borde jag nog åka och hjälpa Sebbe att städa båten........Men jag tror att jag går och äter istället :)
//Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar