onsdag 15 juli 2015

Ganska bra fiske nu :-)

Det har blivit ett par turer sen sist, med ganska bra resultat.
Men eftersom det är semester hinner man ju knappt med att blogga.....

Både gösar och gäddor har hälsat på i båten.
Bäst drag är det helt klart på gösarna just nu. Gäddorna går mest på djupet och surar.

Garminen har körts hårt och vi börjar faktiskt bli kompisar nu.
Riktigt bra kompisar till och med :-)
Men alla gösarna nappar ju inte för det....

Det går att finjustera hur ekona ska presenteras på skärmen.
Här har jag förstorat ekona och lagt mig på + på filterbredd.
Filterbredden justerar hur konturerna på ekona ska se ut. Tanken är att man ska kunna ta bort störningar och få rena ekon. Men det vill ju inte vi ha!
Vi vill ha förvarningar och förvarningar är ju faktiskt en form av störning. Därför har jag pysslat lite med just filterbredden.
Båda bilderna ovan är med 200 kHz.

Kort men tjock och orkade pressa vågen till 5,66.
Idag hade gösarna tydliga huggperioder men ju närmare åskan vi kom desto galnare blev de.
Till slut hade man bara en massa skuggekon på lodet från gösar som gick vansinnigt ytligt. Nästan så man väntade sig att se ryggfenor ploga i vattenytan.
Kort efter den här bilden kom ovädret rullande in över sjön och medan blixtarna lyste upp bergen runt omkring oss satte vi fart mot hamnen.

Tittar ni noga på Sidescanens vänstra sida ser ni min ankarplätt som jag sänkt ner en bit i vattnet med dunkar som flöten.
Tyvärr hade jag inget störfilter på och eftersom Garminen också gick under tiden blev bilden lite tråkig.
Givarna sitter väldigt nära varandra för tillfället.
Kontrasten är satt på 68%.

I överkant på bilden ser ni samma ankarplätt fast på Garminen.
Kontrast 40%. En viss skillnad eller hur?
"Böset" längre ner i bild är luftbubblor från propellern.
Min HDS var påslagen även under den här bilden men Garmin-enheten är inte alls lika känslig för störningar verkar det som.

Och igår hämtade jag ut ännu ett stoort paket från Garmin.
Kan det bli bättre?

Tack o hej för den här gången!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar