måndag 25 maj 2015

Det går utför med den här bloggen nu.....

Vad nu, ännu ett inlägg som inte handlar om fiske!?
Ja jag vet, men det här är lite kul och kul saker ska man ju dela med sig av.

I går hörde jag plötsligt hur en V8:a varvades hårt. Det lät nästan som om den var på väg in i huset.

Nyfiken som man är så var jag tvungen att kolla ut genom fönstret på övervåningen.
Och det visade sig vara Johannes som gjort en "utryckning" i grannens trädgård. Perra, grannen alltså, sliter som ett djur med att fälla några ordentligt stora lönnar i sin trädgård. Han hade hyrt en skylift under helgen och kapade ner träden bitvis. Men det var en lönn som ställde till det. Den grenade sig i tre grova grenar. En vågade han ta men de två andra lutade otrevligt mot huset och en uteplats.

Johannes bröt sig fram med Willys jeepen. Det blev lite klättring över ris och grenar.
Jeepen parkerades mot ett träd och vinschwiren drogs ut.

Perra tog skyliften och fäste wiren högt.
Johannes var uppspelt och när han är uppspelt ska man ta skydd.
Perra hann knappt ned med skyliften. Tanken var att han skulle hämta motorsågen och börja kapa.
Men som sagt: Johannes var redan i gång.

Vinschen morrade till lite, sen small det och första grenen var avsliten.

Andra grenen blev en tuffare match eftersom den bröts åt fel håll. Men har man en vinsch som drar 16 ton ska det mycket till innan det blir stopp. Det knakade i vinschen, det knakade i jeepen och det knakade i trädet den stod parkerad mot. Men till slut small grenen av med en högljudd smäll.
Vem behöver motorsåg när man har en Willys Jeep?
Nu smids nya planer på nya träd som ska fällas. Det blir nog ett besök i min trädgård också.....

Som ni kanske minns har vi letat och provdykt efter en snöskoter som gick genom isen i vintras.
Första dykningen och första försöket att leta efter skotern med structurescanen misslyckades.
Men jag ville inte ge upp riktigt.
Var väldigt nyfiken på om det gick att använda elektroniken till något annat än bara fiske. Samtidigt ville jag väldigt gärna se hur en snöskoter ser ut på skärmen.
Ser man att det är en skoter?
Hur stor kommer den att tecknas på skärmen?
Kommer den att synas tydligt?
Ser man på reklambilder där vrak mm avtecknas tydligt, tycker man ju att även en snöskoter ska synas bra?
I torsdags åkte jag därför ut igen och körde fram och tillbaka, utan att se en tillstymmelse av skoter.
I alla fall inget som liknade en skoter.

Men så plötsligt. på cirka 17 meters djup får jag in en underlig träff.
Botten är härute helt slät, antagligen bara dy. Ekot på skärmen höjer sig över botten på ett underligt sätt och träffen blev stenhård. Körde med låg kontrast på bilden och träffen blev lika hård som på berg.
Men inte ser det ut som en snöskoter inte. Här blev jag faktiskt lite besviken.
Avstånd och riktmärken från skoterägaren stämde skapligt och ekot ser lite speciellt ut men man kan ändå inte tvärsäkert säga att det är en skoter.

Idag åkte jag, skoterägaren Kent och dykaren Ronny ut till stället.
Körde sakta in mot waypointen och såg ännu en gång hur ekot tecknades upp på skärmen.
Det såg fortfarande inte ut som en skoter.
De andra såg också lite skeptiska ut och speciellt när jag släppte ner ankaret och vi alla såg hur stort ankaret avtecknades på skärmen.
Det kändes faktiskt inte helt bra just då. Att kanske ha lurat ut dom i onödan. Att inge skoterägaren falska förhoppningar och få dykaren att slösa på dyrbar gas.
Ronny vräkte sig i vattnet och följde ankarlinan nedåt, medan vi följde honom på skärmen.
Typiskt nog glömde jag kameran idag, annars hade jag kunnat fota bilderna av en dykare på ekolodet. Men jag kan ju säga att inte såg vi nån glad gubbe på skärmen inte. Bara en massa luftbubblor och ett väldigt tjockt kritvitt streck.
Men nu vet jag åtminstone vilka ekon jag inte ska släppa en jigg på.....
När Ronny nådde botten tände han lampan i beckmörkret därnere och bara en halvmeter från ankaret stod skotern!
På rätt köl, precis som om nån bara parkerat den där.
En halvmeter ifrån.....Det var dåligt prickskjutet av mig......
Gissa om skoterägaren blev glad när Ronny kom upp till ytan och det första vi ser är en hand som håller i skoternycklarna?
Och gissa om jag drog en lättnadens suck?
Tyckte även det var snällt av Ronny att ta med nycklarna. Det kan ju vara nån som snor den annars!

Så nu är skotern utmärkt med dunkar och Kent ska försöka få med sig någon i "Borgvik", den gamla bogserbåten vi har här för att få upp den till ytan.
Förhoppningsvis kan jag vara med då och ta lite bilder.
Så idag var en bra dag!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar