måndag 6 april 2015

Premiärturen avklarad

Satan vad ringrostig man blir.....
Efter ett antal turer mellan uthuset och bilen. Dubbelkoll och trippelkoll, trodde jag att jag fått med allt.
Eftersom det skulle bli en kortare tur bestämde jag mig för att testa hemmavattnet idag.
Tycker även det är skönt att vara på hemmaplan när första turen görs, i fall inte motorn skulle starta eller nåt liknande.

Båten åkte i, motorn startade på andra rycket och jag kom ihåg bottenpluggen.
Tog sikte mot utloppet av en älv som norsen borde vara i lektagen i vid det här laget.
Föreställde mig hur fiskmåsarna skränande jagade och dök efter den gurkluktande småfisken medan de stora rovfiskarna attackerade underifrån.

Men något var fel.....
Det fanns inga fiskmåsar. Och den stora mattan med betesfisk som jag förväntat mig skulle synas på lodet syntes inte.
Visst fanns det lite betesfisk där men inte alls i de mängderna jag trott.
Och vart de stora rovfiskarna var vet jag inte. De såg jag inte till alls.

Så jag fick börja leta efter ekon ute på sjön. Vilket var lättare sagt än gjort.

Vattentempen låg mellan 3,8 till 4 grader, långt ifrån badtemperatur än.
När man släpper en jigg mot ett eko i så här kallt vatten brukar man behöva smyga ner jiggen och låta den hänga i stort sett orörlig över ekot.
Fisken behöver i regel lite tid på sig att reagera och ju kallare i vattnet desto längre reaktionstid.

Men teori och praktik går sällan ihop.
För det första såg jag bara 6 ekon på hela eftermiddagen. 2 av dem var riktigt fina.
För det andra så bjöd dagen på riktigt jobbiga byvindar som obönhörligt vred båten från ekona och gav jiggen för kort tid över fisken.
Mina försök att lägga i växeln för att parera mot blåsten resulterade bara i vilt flyende ekon. Det ljudet tyckte de inte om!
Och för det tredje kände jag mig hopplöst ringrostig. Tyckte inte alls jag fick kontroll över båtkörningen.
Efter ett tag visade det sig att trots mina noggranna kontroller låg en jigglåda kvar hemma.
Och när jag skulle kroka av dagens enda fisk, en gädda i mindre format, kom jag på att tången ligger kvar bland ismete-sakerna.
Suck......

Men men, då kan det bara gå bättre nästa gång.
Undrar om 5-56 hjälper mot ringrostighet?

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar