torsdag 26 mars 2015

Nu är det vår! Snart i alla fall......

-Micke, har du sett vetemjölet? frågar sambon med huvudet djupt inne i skafferiet.
-Vetemjölet? svarar jag med en förundrad min.
-Ja. Anna skakar på huvudet. Jag är så säker på att jag köpte mjöl i måndags för att kunna baka bullar. Men nu hittar jag det inte.
-Du glömde nog bort det ändå, svarar jag undvikande. Det blir så när man börjar bli gammal.....

Våren är här!
Även om det blev ett litet bakslag på vårvädret idag med tung blötsnö.
Men jag har ändå bestämt att våren är här!
Det hade även killen som grenslade en nyare sporthoj av japanskt ursprung på parkeringen vid jobbet idag gjort.....

Och med våren följer en mängd förberedelser inför den kommande fiskesäsongen.
Medan det sista av isarna lämnar våra sjöar kan man passa på att se över spön, rullar, beten, motorer, båtar......Ja listan kan lätt bli lång så det är lika bra att ta itu med det direkt.

Gjorde ett besök hos Edane Däck & Fälg.
De säljer inte enbart, trots namnet, hjul utan också båttrailers och bilkärror från Tiki och TK-trailer.
Ett rejält lager med de vanligaste reservdelarna ligger på hyllorna och övriga önskemål tas hem snabbt.
Perfekt för oss i den här delen av Sverige eftersom behovet av en reservdel ibland kan komma.....oväntat.

Sportfiskemässan är också ett säkert vårtecken.
Och i år hade tydligen många vårkänslor eftersom mässan slog nytt besöksrekord. Kul!

Mitt nya spö som jag köpte på mässan ska få en ny rulle är det tänkt. Men jag har inte bestämt mig för vilken än.
Men nu har jag kommit på varför just detta spöt kändes så rätt!
Kolla namnet, Saburau och använd lite fantasi. Stuva om bokstäverna och kasta bort ett a.
Jajamen.....Subaru!
Måste ju vara världens bästa spö......

Jo förresten, vi avslutar med ett litet tips:
Om man blandar polyester, härdare och vetemjöl får man ett väldigt hårt spackel som det även går att limma med.

Vi syns snart på sjön!
Tjipp//Micke

2 kommentarer:

  1. Har du visat bloggen för chefen? Införskaffande av vetemjöl är ju en baggis i jämförelse med ett individuellt anpassat spö med just den ryggradskänslan du vill ha. Inte för att förglömma hur svårt det kan vara att få tag på reservdelar. Ja va fasiken bullar går ju t.o.m. att köpa. Är det några av de trailerdelarna du tycker man absolut "måste" ha?

    SvaraRadera
  2. Nej för fan, det vågar jag inte!
    Ska jag vara ärlig smög jag faktiskt in en ny mjölpåse senare. Inget slår hembakta bullar, inte ens hemmagjort spackel!
    Kölrullen i mitten av bilden är TK-trailers nya HDPE-rulle som faktiskt kändes bra. Borde funka fint under en alu-båt.
    Men annars är en gångramp det absolut bästa tillbehöret till en trailer.
    Att hitta "rätt" spö är som du säger inte helt enkelt. Men jag hoppas jag hittat ett skapligt nu. Har dock inte hunnit testa det än.
    //Micke

    SvaraRadera