onsdag 8 oktober 2014

I väntan på fiske......


I söndags var det meningen att jag skulle ut och dänga med dom här.
Men en kass rygg sade stopp och sedan dess verkar det som om höststormarna kommit över oss och effektivt motat fiskesuget.
Men det finns ju annat att roa sig med!

Skrev i ett tidigare inlägg om hur lustigt det är att fokuset på fisket eller rättare sagt fiskemetoderna ändras under åren. Men fisket för oss har också gett helt andra resultat och helt andra intressen.....

När jag och brorsan startade den här bloggen hösten 2009 hade vi inte en aning om vad vi gav oss in på eller vad det skulle komma att innebära.
Vi fiskade för glatta livet. Fotade våra fångster med mobilkamerorna och rapporterade om våra äventyr här på bloggen.
Att så många faktiskt ville läsa och fortfarande läser vår enkla blogg är än i dag ganska svårbegripligt.
Men vansinnigt kul!
Genom att blogga upptäcktes även lusten till att skriva och fota och vi har försökt att utveckla oss under åren.

Den första, lite bättre kameran som skaffades för bloggens skull var en Pentax Optio.
En kompaktkamera som tog avsevärt bättre bilder än våra dåvarande mobiler.

Så småningom fick jag även möjligheten att skriva lite för Fiske-Feber, vilket ju givetvis är vansinnigt kul. Men som även inneburit vissa problem....
Jag är ingen duktig fotograf. Har aldrig varit och kommer nog aldrig att bli. Men det är kul att fota.
Artiklarna i Fiske-Feber kräver förutom spännande bilder även foton av hög kvalitet.
Nu räckte inte kompaktkameran utan jag fick ta steget upp till en systemkamera.
Men att få en sån i handen och försöka förstå sig på vad bländare, iso-värde och slutartider var för något var inte det lättaste. Att läsa manualen var ungefär som att försöka tyda runskrift....
Så Herr Svensson fick helt enkelt gå en kvällskurs på Medborgarskolan: Systemkameran för nybörjare!
Vad gör man inte för att få skriva i Fiske-Feber?

I den här världen finns det nåt som kallas PPI, pixels per inch. Även DPI används som betyder dots per inch.
För att ett foto ska bli bra i tryck krävs minst 180 ppi, helst 300.
Den som vill läsa mer om det här kan kolla på: http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/hogupplost.php

Men bilden ska inte bara vara av hög klass utan den ska ju helst vara rolig att titta på också.
Jag och brorsan har därför testat actionkameror, just för att försöka fånga de där plötsliga ögonblicken då man aldrig har en kamera framme. Men de håller tyvärr inte måttet.
Filmerna och bilderna blir jättebra på en dataskärm så för bloggen duger de gott men i ett tidningstryck blir de desto sämre.
Synd, för tanken var god.

Kameran jag använder är en Pentax K-30. En bra kamera tycker jag som tåligt stått ut med regn, kalla ismetepass och att bli vält i sjön. Kameran är väderskyddad och en riktig hårding.
Jag använder två objektiv, båda är sk kitobjektiv. Alltså billigare saker som följer med i paketet.
Men att ha två objektiv ställer till det lite. Ska man fota nära t.ex. inne i båten används ena objektivet och ska man fota en båt en bit bort måste man byta objektiv och krångla.
Tanken på att köpa ett objektiv som täcker alla tillfällen har därför dykt upp. Men samtidigt är jag lite sugen på ett vidvinkelobjektiv också. Förutom att det blir vansinnigt dyrt, runt 12 000:-, får man ju fortfarande problemet att behöva byta glugg.
Ja de flesta av er har säker redan räknat ut att det skenar iväg lite nu....

Så för att slippa omaket med att byta objektiv har jag helt enkelt köpt en kamera till!
Och för att minimera utrymmet som utrustningen kräver satsade jag den här gången på en spegellös systemkamera. Dessa är betydligt smäckrare men samtidigt mer strömkrävande.
Efter mycket velande blev det till slut en Sony A6000. Mycket för att Cyberphoto under en väldigt kort tid körde en drive på ett fåtal kameror där man fick kamera och objektiv för 6000:-.
Vill ni läsa mer om kameran kan ni göra det här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A6000svart1650

Som ni ser är Sonyn till vänster betydligt mindre än Pentaxen.
Båda har motsvarande objektiv monterade och utan motljusskydd.

Det märks att Sonyn är mer för "nybörjare" än Pentaxen.
Sonys svenska del av manualen till vänster medan Pentaxens bok till höger är helt på svenska, en viss skillnad.
Även om menysystemet på Sonyn är väldigt enkelt att förstå sig på, kan även en mer avancerad användare hitta vägar till sina egna inställningar. Men Pentaxen erbjuder mycket mer inställningsmöjligheter, på både gott och ont.
Även kvalitetskänslan i allt från knappar till bärrem är mycket högre i Pentaxen.

Ska jag vara ärlig fotar jag mycket med kameran i auto eller åtminstone "halvt" auto-läge.
När tillfället dyker upp, fisken nappar eller vad som helst, vill jag bara kunna slita upp kameran och knäppa bilderna. Att först sitta och mecka med inställningar inför varje bildtillfälle är inget för mig.
Jag är heller inte någon duktig bildredigerare och att sitta i timmar framför datorn med bilderna är inte heller så lockande.
Så därför vill jag ha en kamera som lämnar i från sig bra bilder direkt i JPEG-format så det går fort att få in dom i datorn och ut på bloggen.

Ett problem jag haft med Pentaxen är att den inte är direkt snabb.
Att fota t.ex. en fisk som hoppar har därför varit svårt. Här är Sonyn blixtrande snabb i jämförelse. På bilden ovan testar jag den genom att kasta stenar i vattnet. Nu är tyvärr bilden komprimerad men när jag zoomar in bilderna här hemma ser de väldigt bra ut och är väldigt skarpa.

Andra saker som avgjorde valet till Sonyns fördel är att skärmen är vridbar så det blir betydligt enklare att fota i lite mer spännande vinklar. Kameran kan även styras via en app av t.ex en mobiltelefon eller en padda. Precis som en actionkamera alltså. Självklart funkar inte appen på min gamla HTC-telefon......Suck.

Även om det är en "modern" kamera går det alldeles utmärkt att ta lite mer konstnärliga bilder också.
Fotot är direkt ur kameran, utan nån som helst redigering.

Jag skrev om PPI förut.
Har kollat upp lite vad våra kameror lämnar för klass på bilderna. Det är alltså JPEG-bilder direkt ur kameran vi pratar om nu. Kamerorna har även varit inställda på sin högsta bildkvalitet.
Pentax Optio: 72 ppi
GoPro Hero 3 Black: 72 ppi
Garmin Virb Elite: 96 ppi
Pentax K-30: 300 ppi
Sony A6000: 350 ppi

Nu är det ju bara ett problem kvar då.
Jag har två bra kameror men fortfarande inget vidvinkelobjektiv.....
Tjipp//Micke


1 kommentar:

  1. Tjenare ! Fullt show att hitta en kamera nu i mellandagarna. Då min nikon d5100 fick simma med fiskarna så bestämde jag mig för en lite smäckrare kamera vilket jag ändå var sugen på. Sony a6000 verkar perfekt enligt din artikel. Men vad ska man ha för objektiv, främst kunna ta snygga porträttbilder (på fisk) och de gamla vanliga landskapsbilderna? Hur tålig är kameran ? :) Och förresten har du släkt i väse ? God Jul ! Mvh Fredrik

    SvaraRadera