söndag 21 september 2014

Nu är det mörkt......Väldigt mörkt

Förra gösturen hände någonting med min motor.
Kryssade fram i lagom marsch-fart, vilket är gasen i botten på den lilla 15-hästaren.
Plötsligt varvade det till och motorn skrek i högan sky. Trodde jag tappade propellern först men den var kvar.
Motorn drev framåt på låga varv men vid fullgas tappade propellern greppet igen.
Så resten av dagen fick motorn bara gå på tomgång eller strax över.
Vid en inspektion av proppen verkar det som om gumminavet har gett upp, det ser väldigt "korvat" ut och en ny propp är beställd.
Får hoppas att det bara är det.

I går blev fiskesuget lite för högt och jag puttade i båten här hemma i Edane för att ta en kvällstur efter abborre.
Hade hängt på "Araben" (30-hästaren) istället för den lilla motorn.
Motorn startade som den brukade på fjärde draget men samtidigt gick startsnöret av.....
Tur att det hände i hamnen i alla fall.
Upp med båten, hem för motorbyte och tillbaka med skutan i sjön. För säkerhets skull fick även en elmotor följa med.

Tillbringade hela kvällen med att puttra fram på tomgång och fiska av mina gamla "hot-spots" för abborre. Testade jigg, popper, spinnare, små wobbler och små skedar.
Resultat? En enda ynka abborre. En liten skrämd stackare som försökte svälja en spinnare.

Jaja, bara bita i det sura äpplet och komma igen.
Åker till Gotland om några timmar, ska hälsa på äldsta dottern, och får ta tag i motorreparationerna när jag kommer hem.
Så fortsättning följer.......Antagligen.
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar