onsdag 29 februari 2012

Mitt i veckan-fiske

Gjorde bara en halvdag på jobbet idag.
Hade lite ärenden att klara av, sen skyndade jag mig ut på isen. Måste bara passa på i det strålande vädret!
När klockan var 12.30 var spöna satta och fyra hål för lite abborrpimpling gjorda, nu var jag med.
13.00 drog det igång. Vippor vajade och pinglade lite här och var och abborrarna kastade sig över min pirk innan den ens hann ner.
Hur kul som helst!
Det var faktiskt riktigt körigt ett tag men när klockan blev ca 14.30 dog det ut.
Tystnaden la sig över sjön och en spöklik dimma började komma utefter kanterna.


Ungefär en timme senare signalerade mitt innersta spö. Det fiskade strax över botten på 7 meter.
Egentligen var spöt satt med tanke på stor abborre men fisken som kom upp var inte randig utan vackert guldglänsande.
Däremot var vikten ungefär densamma som en stor abborre, ca 1,5 kg.
Dagens största gädda, 93 cm lång fick avsluta en riktigt trevlig eftermiddag.
Totalt kom det upp 6 gäddor och en gös på ismetet. 2 stulna mörtar och en tappad fisk hade jag oxå.
Pimplingen var rolig idag. Under en timme, mellan 13-14.00 fick jag 42 abborrar som tillsammans vägde 2,6 kg.
Efter 14.00 var det stendött och jag lyckades bara få två till.
Men med tanke på att jag bara pimplade i fyra hål får man vara nöjd.
Att jobba förmiddagen och fiska på eftermiddagen är faktiskt nåt jag kan vänja mig vid!
Tjipp//Micke



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar