söndag 22 maj 2011

Gäddtur på Värmeln

Tog lite ledigt från snickrandet på huset idag och körde ett gäddpass på Värmeln istället.
Måste ju få provfiska lite inför "Flygaretrollingen":)
Krokade på lillbåtens trailer, såsom jag gjort hundratals gånger, och åkte de 500 metrarna till rampen. Något som jag också gjort hundratals gånger.
Men när jag backade ner på rampen tappade jag trailern!
Det har jag däremot aldrig gjort förut....
Men det gick bra, trots att jag höll på att släppa nåt otrevligt i byxorna när det skramlade till bakom bilen.
Nödwiren gjorde jobbet och bromsade trailern så efter lite pyssel och hjälp från en bekant (tack Ulf) som kom förbi, var allt snart ordnat och båten låg i sjön.
Såg inga fel på draghandsken heller så troligtvis var det bara slarv från mig.
Vilken tur att jag inte tappade den ute bland trafiken!
Längsta gäddan för dagen. Ca en meter men grymt tanig!
Körde ca 4 timmar med 2 paravanspön och ett släpespö bakom båten.
Det nappade riktigt bra stundtals och det blev till slut 7 gäddor upp och 1 tappad.
Intressant var dock att inget nappade på släpespöt. Det var bara på paravanerna (långa släpp), det högg och samtliga gäddor gick i ytan.
Rushen var när solen sken och det blåste ganska kraftigt. När regnet kom och vinden avtog blev det stendött.


Ingen håv och en klumpig fiskare som tar gälgrepp, då blir det såhär.
Släppte tillbaka alla gäddorna och valde därför att handlanda dom. Tycker det är det mest skonsamma sättet. Mot gäddorna alltså, inte mot mig.....
Bästa wobblern avslöjar jag inte!
Det är ju snart tävling men jag kan avslöja att det var naturella färger som var bäst.
Det var en wobbler som utmärkte sig idag. Den gav inte flest men väl de 3 största.
Lite roligt i sammanhanget är oxå att jag fick den här wobblern i födelsedagspresent av killarna på Böjda Spön nyligen och har aldrig använt den tidigare.
Såna presenter tycker jag om!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar