söndag 23 januari 2011

Bra dag ändå

Martin visar hur en gädda landas och återutsätts skonsamt

Blev en ganska skaplig dag på isen ändå idag.
Det började nämligen otroligt trögt och vi undrade lite om det skulle bli en total fiaskotur.
Vid 11 hade det ännu inte hänt nåt på våra spön så jag går till en ö och tänder en brasa. Kan ju lika gärna äta korv när det ändå inte händer nåt.
Självklart nappar det så fort brasan tar fyr och självklart är det spöt längst bort.
Men eftersom jag är så cool (eller lat) tar jag det lugnt och lunkar dit. Kommer lite närmre och möts av ljudet av en rulle som skriker hysteriskt!
Nu är jag varken cool eller lat längre, nu är det brått.
Mothugg och fast fisk, räkneverket som från början stod på 9 fot visar nu 119 fot!
Efter en stund synar en gädda i sexkilosklassen ovansidan på isen innan hon får gå tillbaka.
Efter det här börjar det faktiskt hända lite saker. Oroliga mörtar, stulna mörtar, rivna mörtar men ingen fisk upp.
Vi lyckas lura upp tre gäddor till och sen dör det ut.

6 hekto vägde den här som slukade en liten mört.

På eftermiddagen vaknade det till liv igen. Mattias fick en riktigt fin abborre ( se bilden under) och jag fick den på bilden ovan.
Vid kl 3, strax innan vi skulle plocka upp kom då det efterlängtade hugget.
Min första ismetade gös. Ett av våra mål här i vinter.
Inte så stor men den var efterlängtad!
En mört fiskad två meter under isen på sju meters djup var det som lockade.
Så trots den tröga inledningen blev det ändå en ganska bra dag.
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar