söndag 22 september 2013

Nu är gubben nöjd:-)

Idag är en sån där dag när man kommer hem från sjön och bara är nöjd....Nästan barnsligt nöjd.
Jag vet inte varför egentligen. Det hände inget speciellt. Inget nytt PB eller annat "rekord". Men jag är ändå nöjd.
Åkte ut lite senare idag och var inte ute på sjön förrän 11. Givetvis letade jag efter pelagiska ekon men Humminbirden var däremot inte med. Den har brorsan lagt beslag på....
Men det har funkat med bara min HDS 5:a förut så det var bara att köra på.
Började i samma område vi var på igår men det var helt tomt nu. Inga stora ekon och ingen betesfisk. Efter mycket sökande lyckades jag till slut hitta ett eko och gösen högg direkt.
Farsan som oxå var ute idag ringde och rapporterade om fina ekon och huggvilliga fiskar. Han hade fått en 3:a och en finfin 5+ på bottendunk! Snabbt platsbyte visade att han hade helt rätt. Här fanns det jagande fisk och gott om betesfisk.
Dagens roligaste hugg!
Passerade ett kanoneko som simmade bara 4 meter under ytan. "Den här kommer garanterat att skygga" tänkte jag när jag slet i backen. Men fisken stod kvar och när jiggen hade sjunkit två meter attackerade den i ett riktigt "Kamikazehugg"! För er som undrar är det alltså snäppet värre än ett karatehugg:-) Mitt nya spö med kastvikt upp till 70 gram och med 0,13 lina svarade emot rejält och det blev en ordentlig åktur när gösen skenade mot botten. Trodde länge på gädda om jag ska vara ärlig men visst var det en skaplig gös.
Å folk undrar hur man kan sitta och stirra på en ekolodskärm i timmar. Om de bara visste hur det känns när en vansinnig gös hugger på så kort lina. Då skulle de förstå varför!
Dagens största gav också den en fin fight. 5,75 kg skönhet.
Gösarna gick på alla djup idag. 4 meter, 6 meter och den här som gick på 7 meter. Hade även några som gick på 8.
Även "Araben" var nöjd! Rapade belåtet när han sugit i sig ännu en 12-liters tank. Det är en törstig en det här! Vinden bråkade en del idag så det blev iofs en hel del gasande.
Men jag är nöjd. 8 gösar blev det på prickskyttet idag. Det kan jag leva på hela den nästkommande arbetsveckan!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar