söndag 8 september 2013

Helgens fiske

Jodå, visst har det blivit gösfiske även denna helg. Trodde ni nåt annat?
Lördag: Satsade på morgon/förmiddagsfiske eftersom vindprognosen hotade med lite för höga vindbyar för prickskyttet efter de pelagiska gösarna senare på dagen.
Farsan glider fram i morgondimman.
Fiskarna var skapligt i farten på morgonen. Nästan för skapligt höll jag på att skriva....De var aktiva och många gick ytligt så det var väldigt svårt att parkera båten rakt över dom.
Även Mattias kom ut lite senare och gjorde oss sällskap.
Men efter lite trixande lyckades jag i alla fall lura första fisken. Den här gick på 6 meter och jag var tvungen att söka upp honom tre gånger innan han högg! Bytte jigg mellan varje gång och en Berkley Ripple i färgen Cappuccino var den som till slut föll den kräsna gösen i smaken
Nu hade jag i alla fall hittat rätt jigg. Då återstod att hitta ekon också!
Bytte område och lyckades lura upp tre till. Alla utom en gick på 6 meter.
Men som vanligt var det svårt att få kontakt med nån större fisk. De 4 gösarna och en gädda blev resultatet i min båt. Farsan nöp 1 gös och ett par gäddor medan Mattias gick all-in på gädda!
Söndag... och nu var det dags för en riktig utmaning!
Jag skulle nämligen lägga ett morgonpass på min hemmasjö Värmeln. Det finns gös i sjön men beståndet är väldigt glest. Att hitta ett fint pelagiskt eko här är lika svårt som för en apa att hitta bananer i en granskog! Men om man däremot skulle lyckas få tag i en fisk finns chansen att den är stor.
Porten till gösparadiset?
Det är här, på andra sidan järnvägen som skär av en stor vik från resten av sjön som de flesta gösarna simmar. Jag har fått ett flertal gösar på trolling och en på vertikalfiske. Men jag har aldrig jagat pelagiska ekon här.
I sex timmar pågick jakten. Såg en del ekon men det var bara 3 som verkligen fick pulsen att höjas. Som jag ansåg vara värda att fiska på. Första fisken sumpade jag. Släppte jiggen för nära, den blev skitskraj och gjorde en JAS, nämligen störtdök. De två andra ekona lyckades jag bättre med. Men båda två gick bara upp till jiggen, slickade på den och flydde sen i panik. Så det gick väl inget vidare....Men om man inte prövar får man ju aldrig veta! Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar