tisdag 24 januari 2012

Dö mjärde dö!

Livet som mörtfarmare är sannerligen inte helt enkelt.
Plockade upp den "Den Krokige" för gott idag. Den är nu så sliten att den inte längre går att fälla ut och ihop. Fick hacka ett tämligen stort hål i isen för att få upp den. Som tur var så är isen väldigt tunn just där.
Givetvis var den tom men så har den också legat i fem dagar utan mäsk inuti.
Två ynka mörtar har den lyckats fånga på ca tre veckor.
Men nu har den fått gjort sitt. Pensionering väntar.
Igår flyttade jag den fungerande paraplymjärden till ett nytt ställe.
Ett ställe som skulle vara bombsäkert och som tidigare även gett en hel del fisk.
Så förväntningarna var stora när jag skulle kolla den idag.
Hade t.o.m två hinkar med mig!
Å visst var det mört i den.....blev nästan mörkrädd när jag fick upp den på isen.
Inte för antalet mört men däremot för storleken på dom!
Jag menar, ismetar man efter gös, så tror jag det är bra med lite mindre mört.
Det är ju meningen att gösen ska ta mörten och inte tvärtom!
Jag skojar inte, en del av mörtarna var nog över trettio centimeter långa.
Efter sortering återstod bara 8 mörtar. Däremot i perfekt "gösstorlek".
Men det här stället tror jag på.
Här ska det mäskas!
Tjipp//Micke


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar