söndag 12 december 2010

Varmt idag

Har sett Fiske-Febers nya DVD ett par gånger nu, speciellt avsnitten som handlar om ismete.
Självklart blir man sugen som f-n på ismete. Men min mjärde som legat i sen i onsdags har hittills bara fångat en bebislake och en mört...Inte mkt att komma med.
Bestämde mig för att testa ändå idag. Packade ner både ismeteutrustningen och pimpelgrejerna. Tanken var att pimpla upp lite betesfisk och därefter sätta ut spöna.
Tempen visade -13 grader så jag pälsade på mig ordentligt. Först mitt MUF-underställ. Kallar mitt tjocka Helly-Hansen ställ för det. MUF (moderata undomsförbundet) för att det är blått och för att fodret i fiberpäls påminner om en annan sorts "muff".
Sen en fleece-tröja och över det min ganska nyinköpta delade flytoverall. En billig sak av märket Fisheagle. Men satan vad varmt det blev!
Först åkte mössan av, sen jackan och både tröjans och underställets blixlås åkte ner. Ändå rann svetten utmed ryggen.
Övervägde faktiskt att ta av mig byxorna och bara sprätta omkring i understället. Men jag vågade inte. Då hade väl nån stugägare, sosse/jägare laddat hagelbössan och gett mig en skur!
Efter de ca 500 metrarna var jag tvungen att sätta mig ned och förbättra lungkapaciteten med en cigarett innan borrningen kunde börja.
Borrningen blev oxå ett jobbigt kapitel. Jag skulle ju ismeta, därför hade jag bara med mig mitt 200 mm-borr och isen var 30 cm.
Nu blev det ännu varmare!
Efter 17 hål, utan så mycket som ett pill på grejerna gav jag upp. Jag lyckades inte hitta betesfisk nånstans.
Det var bara att släpa sig över isen mot bilen igen. När jag kom fram var tröjan helt täckt av rimfrost. Avdunstande svett och ånga från kroppen hade frusit i den kyliga luften!
Ska försöka leta upp nåt bra mörtställe för min mjärde under veckan för nästa helg ska det bli ismete efter gös!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar