söndag 19 december 2010

Släp på isen

Släpade mig ut på isen idag. Passade även på att släpa med mig mitt senaste inköp:
Nämligen en ordentlig pulka av märket Utility Sled från Bios.
Har ännu inte inrett den med spöhållare och dyl, utan allt läggs i löst än så länge. Vill testa den ett par gånger först innan skruvdragaren tas fram.
Förra vintern användes allt från barnens pulka till en snowracer med en plastlåda ovanpå men inget av det kändes riktigt bra. Var det inte för tungt att dra, välte det istället.
Så i år fick det bli en riktig pulka.
Pulkan är så bred att jag funderar på att utrusta den med en krage som en ribb-båt och ett par åror. Då kan jag paddla mig fram när isen börjar bli för dålig!
Laddade pulkan med en till hälften vattenfylld kylbox, skryllan, två borr, mjärden och lite annat smått. Nu skulle det dras!
Pulkan är verkligen en klar förbättring jämfört med mina tidigare halvdana skapelser. Ganska lättdragen och väldigt stabil med en bra bärighet. MEN!
Jodå, det finns ett men, eller två: Framändens vinkel mot snön är lite väl brant. Flyttade runt lasten inuti pulkan för att prova mig fram och om pulkan blev för tungt lastad i framändan plogade den onödigt mycket i snön. Här hade en lite längre och mindre lutad "för" varit bättre.
En bit ut på sjön blev det en hel del vatten under snön. Stannade och pimplade på ett par ställen och här kom nästa problem. När jag tog tag i pulkan för att gå vidare blev det tvärstopp. Pulkan gick tungt som fan!
Det visade sig att blötsnö frusit fast på undersidan och bildade en rejäl broms. Det här är iofs ett problem på alla pulkor men i och med att den här är så bred, blir det väldigt mycket snö under.
Undrar om det går att valla den med skidvalla?
Men jag är ändå nöjd med denna första "åktur".
Fick t.o.m med i min krokiga mjärde! Självklart ville den inte veckla ut sig ordentligt och vid en närmare titt visade det sig att ett snöre inuti hade gått av. Bra grejer det här.
Lyckades ändå få ut den halvdant. Får se om jag tar upp den eller om fanskapet får ligga kvar.
Den kanske gör bättre nytta som vase!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar