lördag 17 juli 2010

Måste krypa till korset

Även jag gjorde en trollingsväng efter gös igår. Eller vad man ska kalla det?
Åkte iaf ut med Jofan, la ut grejerna och väntade....och väntade....och väntade.
VHF:n skvallrade om ett riktigt bra fiske längre söderut så jag drog mig däråt men vände när jag såg antalet båtar. Trolling med kölapp är inget för mig, speciellt inte eftersom mina lanternor vägrade tända sig. Så jag höll mig lite avsides, där det absolut inte fanns någon fisk.
Det är faktiskt sällan man ser så få ekon på lodet på Glafsfjorden som jag gjorde igår. Trodde faktiskt givaren var trasig ett tag.
En gädda var det enda som kom upp i min båt. En 3-kilos som jag lyfte upp ur vattnet med ett stadigt nackgrepp. Räckte mig efter tången, gäddan bråkade så jag tappade greppet. Gäddan landade på gasreglaget....full speed. Jag ramlade omkull, gäddan hamnade i en öppen wobblerlåda och välte ut den. Totalt kaos.
Hade ju varit snyggt om jag ramlat överbord. En trollingbåt i fullt sken med en gädda bakom ratten, det ni!
Hur som helst, en trög kväll/natt för mig. En gädda och 2 tappade gösar + en påminnelse om hur fruktansvärt tråkigt göstrolling kan vara.
Tjipp//Micke

2 kommentarer:

  1. 1-0 till dom kamoflerade, hehe känner igen detta vid ensam trolling (fiske)bara massa strul trassel men kul är det. Hat Gött!

    SvaraRadera
  2. Jo visst kan det trassla till sig. Men jag har kört mycket ensam, både här hemma och på Vänern. Tycker det funkar skapligt men en autopilot hade väl inte varit så dumt.
    Mvh Micke

    SvaraRadera