måndag 3 oktober 2016

Vi vann Vänern Pike Open!!

BAM!
Hugget är brutalt. Sekunden innan hade jag svurit tyst åt att min shallow-riggade jigg ännu en gång fastnat i gräset och ryckt till den så hårt att jiggen studsade fram ovanpå näckrosbladen.
Precis i samma ögonblick den landade i vattnet exploderade allt i en kaskad av sprutande vatten. En urkraft attackerade underifrån, driven av en enda sak: Att döda. Allt i dess närhet och innan någon av de andra gäddorna hann före.
Det brutala hugget kom som en total överraskning endast ca fem meter från båten. Jag blev helt paff. Glöm allt vad reptilsnabba mothugg och liknande kallas, jag höll bara krampaktigt tag i spöt och försökte att inte ramla överbord eller göra i byxorna....
Men vi vrider tillbaka klockan några dygn och tar det från början.

Dagarna före höstens VPO präglades av stenhårda vindar från syd och väst.
Vindar som rörde om ordentligt i vattnet och fick tunga vågor att rulla in med både syrerikt och svalare vatten in mot kanterna. Något som fick mig och Mattias att överväga våra planer litegrann.
Vi började titta på tre olika platser som alla såg intressanta ut. De skiljde sig även från varandra ganska ordentligt och erbjöd därför olika scenarion. Ett friliggande grund, en udde med fina kanter och en undervattensplatå och till sist en stor grund vik med mycket växtlighet.
På fredag kväll kom kompisarna i Team UFO hem för att sova hos mig under helgens trollingtävling som gick på Värmeln.
Eftersom vattnen utanför Grums är deras hemmavatten frågade jag givetvis om råd och speciellt om de platser vi valt ut.
Efter en trevlig kväll med några pilsner hade vi en mängd olika platser att välja på och speciellt den stora viken pekades ut som ett högintressant ställe.

När så starten gick på lördagen spettade vi direkt ut mot våra valda platser. Men det friliggande grundet visade sig vara upptaget, likaså udden. Därför började vi utanför den stora viken och driftade in över branten upp mot grundare vatten.
Hann nog inte göra mer än tre fyra kast innan Mattias kände en dragning i sin McTail och sopade i med ett mothugg. En sliten gädda hälsade på i båten. Men sliten eller inte, hon var över 80 cm och alltså godkänd i tävlingen!
Men det var först när vi kom in på riktigt grunt vatten som det blev fart i fisket. Först det brutala hugget nära båten som innebar en 98:a och efter några för små ytterligare en godkänd gädda på 94 cm.

94:an som innebar vår tredje godkända fisk och det redan tidigt på dagen.
Gissa om det kändes skönt?
Vårt mål var att i år få tre godkända och kanske lyckas placera oss bland den bättre hälften av de 21 startande teamen.
Nu hade vi lyckats med det och kunde fiska betydligt mer avslappnat resten av dagen.

98:an som brutalhögg nära båten.
Hade svalt djupt och blödde rejält. Ett snabbt foto fick gå före tvättande och daltande med fisken. Vi ville få i henne så fort som möjligt igen och det var med pigga stjärtslag hon simmade iväg. Hoppas det gick bra med henne.

Vi fortsatte att gneta på.
Bytte platser och beten ganska friskt men vi lyckades bara landa några mindre fiskar resten av dagen.
Åtta gäddor blev det totalt för oss med de tre största på 85 cm, 94 cm och 98 cm.
Det var med en skön känsla i kropparna vi gled in i båthamnen efter tävlingen.

Men att våra tre gäddor skulle räcka till seger, det trodde vi inte!
Vi blev något överraskade när vi fick höra att inget annat team hade just tre gäddor att rapportera in. Därför blev segern ganska överlägsen och två bröder tämligen snopna men självklart väldigt glada :-)

Förutom vandringspriset i form av ett snidat gäddhuvud i ek från Bengt "Vargen", fick vi även ett mycket fint bete från Gäddgapet och en hel hög med pengar.

Om ni vill se mer från höstens VPO, t.ex resultat och bilder finns det här:  http://www.grumstrolling.se/

Söndag blev det trollingtävling efter gädda hemma på Värmeln där jag följde med i Team UFO:s båt. Men min "mojo" var förbrukad för den här helgen.
Gäddorna var synnerligen tröga och det var väl endast en båt som lyckades bra på söndagen.
Däremot kom det upp två riktigt fina på 124 cm och 122 cm under tävlingen.

Tack alla berörda och inblandade för en riktig kanonhelg!