måndag 24 oktober 2016

Nu är hösten här.....På riktigt.

Ja då kom hösten till slut.
Efter en osedvanligt varm september kom nordanvindarna och drog "ruggtäcket" med sig.
Hösten är för mig tvetydig. Jag både hatar och älskar den.
Stundtals kan fisket vara väldigt bra. Det är precis som om att sjöns alla innevånare plötsligt inser att de måste äta upp sig inför vintern. Och de större individerna går som torpeder bland de ihopträngda betesstimmen.
Men andra gånger kan hela sjön verka totalt steril. Man fiskar timme efter timme utan så mycket som ett pet på grejerna. Hösten är en nyckfull årstid.
Hösten skapar också en inre stress.
Den förebådar om att båtsäsongen snart är över. Att man inte får nån mer chans det här året.

Därför "plågade" jag mig ut på sjön några timmar i söndags.
I mitt hemmavatten brukar vindar från norr betyda uruselt fiske, så också denna gång.
Kollade upp en stor näringsrik vik. Ett ställe som borde vara något av ett eldorado för gäddorna med gott om skydd. Men det var tomt. Ekolodets tempmätare skvallrade om att ytvattnet var 2 grader lägre här och eftersom viken inte är djupare än 2,5-3 meter någonstans hade de antagligen flytt fältet.  
Så det blev mest båtåkande.
Varmt klädd och med en kopp rykande hett kaffe kan man ha det riktigt mysigt på sjön, trots vädret.

Vi samlar krafterna till nästa helg istället. Då ser väderprognosen betydligt bättre ut.
Och då....Då ska det brytas fisk :-)

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar