lördag 9 januari 2016

Årets första fiske blev......Mörtpimpling!

Äntligen är man igång med fisket igen!

Båten packades in redan i början av december.
Kanske lite tidigt med facit i hand så här efteråt. Nån mer tur kunde man nog ha klämt in innan vintern kom på allvar.
Så det blev en lång "fiskesemester" i år.......Betydligt längre än vad det brukar bli i brytet mellan höst och vinter.

Med sådana här dagstemperaturer byggs isarna på fort och ett hopp om gångbara isar inom en snar framtid gjorde att en del av dagen ägnades åt mörtpimpling.
Ska man ha ett lyckat ismete behövs betesfisk!
Efter 3 timmar i en riktigt sur snålblåst fick jag nöja mig med de trettiotalet mörtar jag lyckades lura upp. Mina fingrar pallade helt enkelt inte kylan längre. Men nu är åtminstone mörtfarmen igång här hemma:-)

Ismete-utrustningen har nu gåtts i genom helt och en del nytt har införskaffats.
Men satan vad man lyckas slarva bort grejer alltså.....
Kan inte fatta hur alla prylar för vinterfisket lyckas hamna på så många olika ställen.....Dessutom de konstigaste ställena man kan tänka sig också!
Men efter några halvt som halvt förtvivlade dagar har jag fått ihop allt från kläder, vippor och pimpelstickor. Lådan med pirkar var totalt borta......Ända tills jag råkade titta i en ryggsäck som "aldrig" används.....Suck.
Men nu är det klart!

Nu återstår bara att kolla upp isarna på "våra" gössjöar. De större sjöarna har inte frusit ihop än så vi får nog inrikta oss på de mindre vattnen i början.
Men det känns bra att äntligen vara igång!

Tjipp//Micke


1 kommentar: