söndag 26 juli 2015

Garmin bilder

Var ute på sjön en kortare tur i går.
Och med mig i båten hade jag för första gången en Garmin 91SV. En något enklare maskin till ett i sammanhanget mycket attraktivt pris. Och med enklare menar jag att den inte är så utbyggbar, har inte touch-skärm och har inte lika många inställningsmöjligheter som 7408:an.
Men enklare betyder inte alltid sämre.....

Fisk på väg in i sökkonen.
91:an var väldigt lätt att komma igång med. Med enkla och användarvänliga menyer så man kom snabbt till de önskade inställningarna. Och för mig som annars använder Lowrance kände jag mig genast "hemma" framför 91:ans skärm när den visar 2D-lodet.

Men fisket var totalt katastrof.
En tappad gös och ett par gäddor var facit efter förmiddagsturen.

200kHz-läget var mycket trevligt på 91:an och det var enkelt att få till en ren och lättöverskådlig skärm.

Stor fisk på båtens vänstra sida.
Även SideVü:n var klart godkänd. Något sämre än 7408:ans chirp men ändå väldigt bra.
SideVü och 2D finns inte som förvalt läge (varför?) men det är enkelt att själv styra vad som ska synas på skärmen. Förutom det förbannade verktygsfältet längst till höger. Valde man att själv komponera skärmuppsättningen fick man dras med verktygsfältet. Eller rättare sagt, jag lyckades i alla fall inte få bort det. Men än har jag inte gett upp kampen!

Väljer man däremot ett förinställt läge som på den här bilden är inte verktygsfältet med.
Måste knäcka det där på nåt sätt.....

Jiggen på väg ner mot ett större eko på botten. Syns ganska bra även i DownVü:n.
Ekot visade sig vara en mindre gädda, grrrr.
Avslutar med en detaljstudie av ett stengrund.
Måste säga att 91 SV var betydligt bättre än vad jag på förhand trodde. Tyckte att skärmupplösningen var i minsta laget för en 9-tums skärm men det var absolut inget man märkte av.
Menyer och handhavande är föredömligt enkelt och enheten svarar blixtsnabbt på en knapptryckning.
Ser redan fram emot nästa tur med den här manicken.

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar