onsdag 8 juli 2015

Ett första trevande försök med Garmin i båten

Jag har ju som tidigare avslöjats fått låna en Garmin 7408 som ska testas litegrann framöver.
Och i söndags gjordes första testrundan.
Efter lite knappande och sökande bland menyerna hoppade lodet igång och som ett barn på julafton började det fingras på allt.....Samtidigt.
Det är inte så bra när man använder nya grejer. Risken är nämligen att man går "vilse" i inställningarna och inte riktigt vet hur man kommer tillbaka.
Men Garmin har en väldigt bra knapp som heter "Home"......Den är numera min favoritknapp.


Här ser ni skillnaden mellan 200 kHz och 77 kHz. 200 är till vänster.
Provturen avslöjade att min givarplacering inte var bra.
Satte den på aktern men motorn stör ut SideVü:n på ena sidan. Den visade bara en massa luftbubblor från propellern.
Även vinkeln på givaren var inte tillräckligt bra för jag hade problem med att få bra ekon i 200-läget.
Men problem är till för att lösas och nu är ett nytt fäste för montering på sidan av båten tillverkat.

Det börjar se trevligt ut på "kontoret" nu:-)
Körde SS och SV på båda enheterna och båda på 455 kHz. HDS:en blev jag tvungen att slå på filtret på medan Garminen inte var lika känslig.
Använde mig även av samma bakgrundsfärg eftersom det blir lättare att jämföra då.
Och efter första turen kan jag avslöja att Garmins SV är riktigt bra att leta pelagiska ekon med.
Hade flera träffar på Garminen som inte HDS:en såg.
Men man fick tyda träffarna annorlunda eftersom Garminen visade väldigt bra träffar även på små fiskar. Gick ner till 40% på kontrasten för att få ungefär samma träffbild som HDS:en som då låg på 68% kontrast.

Den här gösen tog inte......:-(
Däremot är inte 2D-lodet i närheten av Lowrance. I alla fall inte på den här första turen.
Jag måste få ställa in det ordentligt med den nya givarplaceringen först innan jag gör en rättvis bedömning. Det finns även fler inställningar som jag inte känner till som måste provas.
Kunde även bara köra det i 77-läget och det gillar jag inte alls. Visar minsta plankton som värsta ekot.

Men som tur är bryr sig inte gösarna om vad för slags elektronik man har i båten.
Ibland nappar de ändå:-)

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar