lördag 6 september 2014

Hårda bud nu

Varit några kortare turer under veckan som inte blivit bloggade.
Turerna har skett utanför Edane och varit något av ett "experimentfiske". Hade även hopp om att få någon bonusgös i den här delen av sjön under turerna men det har blivit en flopp.

Här är en annan flopp.
I hopp om att få till några häftiga drillningsbilder med hoppande fiskar och dyl. har jag riggat kameran på ett stativ och kört den på intervalltagning. Men det har gått sådär....
När man gjort mothugg, på med kameran, in i menyn och knappat sig fram till rätt rad och så på med kameran. Sen är det bara att hoppas på att kameran lyckas skjuta i exakt rätt ögonblick.
Så långt var allt bra.

Hörru du där, andra hållet ska du!
Japp, problemet är ju att fiskarna inte fattar att de ska bli fotomodeller och samarbetsviljan är inte sådär jättehög.....Ena turen fotades 82 bilder och ingen av dem går att använda.
Vid ett tillfälle blev jag pissnödig. Det blåste rätt hårt så jag ställde mig med vinden i ryggen. Båten vred sig och fick vågorna i sidan.
Plötsligt ser jag i ögonvrån hur kameran kommer över relingen och dyker i vattnet!
Det var precis att jag lyckades få tag i ena benet på stativet.
Piss i båten, piss på ena benet och en dyngblöt kamera.....Det är hårt nu.
Tacka gudarna för att jag valde en vädertätad kamera! Det kunde ha blivit dyrt annars.
Medan vattnet fortfarande rann av kameran satte jag på den och fotade vidare. Allt funkade kanon. Bra grejer tycker jag om.
Tittar ni mer noga på första bilden ser ni att jag säkrade den med ett rep efteråt. Det är lätt att vara efterklok.

Försök två i jakten på häftiga bilder.
Nu filmade jag med kameran istället. Det är nämligen skitenkelt att plocka ut stillbilder ur filmerna direkt i kameran. Nu hade jag äntligen kommit på en lösning!

Om inte.....
Kameran gör något så dumt att den komprimerar bilderna man sparar ur en film. Och jag lyckas inte hitta något sätt att ändra detta på. Kvaliteten på bilderna blir heller inte tillräckligt bra.
Så jag är tillbaka på ruta ett.
Det får bli nya experiment.

Men man får glädjas åt att det kom upp några skapliga gösar under gårdagens testfiske som INTE skedde utanför Edane.
Fortsättning följer....
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar