måndag 4 augusti 2014

Åskgösar

Åska och gösfiske hör ihop!
Tiden före och efter ett åskväder kan ibland sätta fart på gösarna på ett nästan overkligt sätt.
Så därför var förväntningarna höga när jag styrde ut båten tidigt i går morse. Faktiskt så att det pirrade i magen.

Regnet öste stundtals ner och blåsten varierade kraftigt i både styrka och riktning.
Och här stötte jag på problem. Inte med vädret, det var som förväntat utan med gösarna. De gick nämligen 1-2 meter under ytan och var väldigt svåra att stanna över. De skyggade inte nämnvärt för båten och högg glatt på jiggen om den råkade komma i närheten men när de går såpass ytligt blir det ändå väldigt svårt.
Och så var det en sak till....Samtliga gösar var ynkligt små.

Vartenda eko som gick något djupare, alltså på mer fiskevänliga 5-6 meter var gäddor....Gäddor, gäddor och återigen gäddor.

Så när man då sitter där ensam på sjön, medan åsksmällarna ekar över höjderna runt omkring och regnet smattrar mot både kropp och utrustning, blir det lätt att man funderar.
På varför mitt regnställ från Abeko inte är vattentätt. Det var iofs ett ganska billigt ställ så mycket mer var kanske inte att vänta. Men att mina vattentäta kängor däremot släppte in frikostiga mängder regn var mer störande. De var trots allt ganska dyra. Man funderar på om man kanske skulle kosta på sig en modernare båt med regnläns, eller bygga om den jag har och montera in en länspump. Man funderar på varför man försöker tända dyngsura cigaretter med en lika blöt tändare, det funkar ju inte ändå. Man funderar på om man valt rätt fiskeväska. Min Plano-väska har vattentät botten, det är ju i och för sig ganska bra. Men det betyder samtidigt att allt regn som kommer in ovanifrån heller inte rinner ut. Man funderar på vart de stora gösarna har tagit vägen.
Och.....Man funderar på vad fan man gör på sjön en sån här dag!!!

Men som jag alltid säger....Det lönar sig att nöta!
Fram emot eftermiddagen vaknade de större gösarna. Vart de kom ifrån vet jag inte, helt plötsligt var de bara där. Inte alltför lättlurade men heller inte omöjliga.

Plötsligt glömmer man vädret. Glömmer alla funderingarna och bara kör. Jagar, släpper, kör. Fortare, hetsigare och vansinnigare. Man är tillbaka i sin egna lilla bubbla och är helt ovetande om omgivningen.

Men vädret ville annorlunda den här gången. Det tog i ännu värre. Regnet ökade i både intensitet och storlek på dropparna. Blåsten bara ökade och ökade. Blixtarna lyste nu upp både sjön och omgivningen samtidigt som smällarna kom direkt efter. Det var nog dags att ge upp....

Men jag hann med en gös till!
Den blev också dagens största och vägde in på 6,1 kg. Belöningen kom till slut.
Idag är det vapenvård och torkning som gäller.
I morgon....Ja då är det ju en annan dag!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar